چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل موثر بر ارتقاء جذابیت مقصد برای توسعه کسبوکارهای حوزه گردشگری پزشکی در ایران انجام شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر روششناسی، آمیخته- اکتشافی (کیفی-کمّی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری پزشکی و مدیران بیمارستانی، و در بخش کّمی شامل بیماران خارجی است که برای درمان به شهر تهران پذیرش گرفتهاند. 35 مولفه نهایی جذابیت یک کشور بهعنوان مقصد گردشگری پزشکی از میان 85 مولفه استخراجی حاصل از مرور ادبیات و پژوهشهای مشابه و سه دور تکرار روش دلفی بهدست آمد. مولفههای نهایی در هشت عامل اصلی کشور مقصد (شرایط عامل)، شرایط تقاضا، رقابتپذیری، نگرش دولت، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اطلاعاتی و بازاریابی، عوامل مرتبط با درمان (خدمات و امکانات پزشکی) و زیرساختها و صنایع وابسته دستهبندی شدند. مدل پیشنهادی با روش تحلیل عاملی-تاییدی در مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS 2 تحلیل و برازش مناسب آن تایید شد. اولویت و رتبه با AHP فازی نشان داد: عوامل مرتبط با درمان (خدمات و امکانات پزشکی) با وزن 259/0، رقابتپذیری با وزن 188/0 و شرایط کشور مقصد با وزن 166/0 در میان هشت مولفه اصلی، بیشترین وزن را در میان شاخصهای جذابیت گردشگری پزشکی بهدست آوردند.
The purpose of this study is to analyze the factors affecting the promotion of destination attraction for the development of medical tourism business in Iran. The research is applied in terms of objective and used exploratory mixed method. The statistical population of the research in the qualitative section include academic experts in the field of medical tourism and hospital managers and in the quantitative section; foreign patients who have been admitted to treatment inTehran are considered. The 35 final components of the attractiveness of a country as a destination for medical tourism were obtained from 85 extractive components derived from literature review and similar research, and three rounds of Delphi's replication, which included eight main factors: the country of destination (operating conditions), demand conditions, competitiveness , government attitude, socio-cultural factors, information and marketing factors, factors related to treatment (services and medical facilities), and infrastructure and affiliated industries. The proposed model was verified by confirmatory factor analysis method in modeling structural equations using SmartPLS software. Priority and rank with Fuzzy AHP showed Factors related to treatment (services and medical facilities) with a weight of 0.259; Competitiveness with a weight of 0.188; and the Condition of the destination country with a weight of 0.166 among the eight
خلاصه ماشینی:
ir مقدمه افزایش اهمیت سلامت ، توسعه مدرن در زمینه درمان و ارائه مراقبت های بهداشتی ، سهولت سفرهای بین المللی همراه با هزینـه هـای ارزان تـر خـدمات پزشـکی و جهـانی شـدن آن باعـث پیدایش مفهوم جدیدی به نام «گردشگری سلامت و پزشکی » شده و آن را به فرصتی روبه رشـد برای کسب وکارهای حوزه گردشگری تبـدیل کـرده اسـت .
از اواسط دهه ١٩٩٠ عواملی باعث تقویـت صـنعت گردشـگری پزشـکی شـد کـه ازآن جملـه می توان به موارد زیر اشاره کرد: گسترش شرکت های خدماتی فعال در حوزه گردشـگری پزشـکی (٢٠٠٥ ,Garcia-Altes)، عوامـل هزینـه ای (٢٠٠٦ ,Panda &Awadzi )، افـزایش تقاضـا بـرای دریافـت خـدمات درمـانی به دلیل افزایش جمعیت مسن در کشورهای پیشرفته و تمایل آن ها برای مسافرت بـه کشـورهای دیگـر بـرای درمـان (٢٠١٦ ,Hanefeld &Lunt, Horsfall ) و رشـد چشـمگیر انـواع مختلـف جراحی های پلاسـتیک و نـازایی و تمایـل ایـن قبیـل بیمـاران بـرای درمـان در کشـوری دیگـر به منظور مطلع نشدن دیگران از این مسئله (٢٠١٧ ,Chan &Seow, Choong, Moorthy ).
برخی از ابعاد و مؤلفه های جذابیت یک کشور به عنوان مقصد گردشگری پزشکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با مرور مطالعات حوزه توسعه کسب وکارهای گردشگری پزشکی ، علی رغـم تـلاش هـای انجام شده مذکور که هریک به جنبه خاصـی از عوامـل مـؤثر و عمـدتا بـه p٤ و p٧ بازاریـابی گردشگری پزشکی پرداخته اند، این پـژوهش بـا درنظرگـرفتن p١٤ عناصـر آمیختـه بازاریـابی مقاصد گردشگری پزشکی و همچنین با بررسی عوامل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگـی به ارائه مدل جامع تری برای توسعه کسب وکارهای گردشگری پزشکی باتوجه به شرایط ایران پرداخته که در نوع خود دارای نوآوری است .