چکیده:
اهمیت علامت تجاری و تأثیر آن در فروش بهطور فزایندهای در حال گسترش است. بازسازی علامت تجاری در زمره استراتژیهای پیچیده بازاریابی بوده و درصورتیکه با مطالعات فراگیر همراه نباشد میتواند به شکل جدی به ارزش ویژه علامت تجاری صدمه بزند. پژوهش حاضر جهت طراحی الگوی عوامل کلیدی بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت به روش هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را خبرگان صنعت و دانشگاه تشکیل دادند. مصاحبهها بر اساس پروتکل با شش سؤال، پس از بررسی و در قالب مفاهیم مرتبط کدگذاری شدند. در مرحله بعد مقولات اولیه در سطحی با انتزاع بالاتر دستهبندی و درنهایت اشتراک میان مقولات اولیه باعث ایجاد مقولههای اصلی گردید. مصاحبهها با اشباع نظری به اتمام رسید. نتایج مطابق مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد «جایگاهیابی در بازار، ارزیابی علامت تجاری جدید و هویتیابی جدید» بهعنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علّی «آمادگی برای تغییر علامت تجاری و حمایت سازمانی» و از طریق راهبردهای «ایجاد چشمانداز و سیاستهای محیط کلان و تبلیغات اثربخش» با در نظر گرفتن «اختصاص منابع جهت بازسازی و ایجاد ارزش ویژه علامت تجاری» منجر به تحقق پیامدهای ایجاد برند جدید، رشد و توسعه شرکت و افزایش سوددهی میگردد.
Trademark functions and their impact on sales are increasingly expanding. Trademark regeneration falls into the domain of sophisticated marketing strategies and if it is not accompanied by strategic environmental scrutiny it is likely to damage the brand equity. This article has been conducted to identify, evaluate and design a key brand regeneration pattern at the company level using a qualitative method. The sample consisted of 17 experts from four food industries and four universities. Sample size was determined according to the theoretical saturation approach. Interviews were conducted with a six-question protocol and they are coded into relevant concepts. At the later stage, initial categories were classified with higher abstraction, and finally the commonality existing among initial categories resulted in the creation of main categories. The results,according to the suggested model, showed that "market positioning, new brand assessment and new identification" as a core category based on conditions of "preparedness for trademark change and organizational support" through strategies of "creating prospects and policies of macroenvironment and effective advertising"by considering "the allocation of resources for reconstruction and creating the special value of a trademark" will lead to the realization of the consequences of creating a new brand, the company's growth and development, and increased profitability.