چکیده:
مسئله اساسی این پژوهش این است که کانالهای تلگرامی «فارسپلاس» و «اصلاحاتپرس» چه سیاست ارتباطی اتخاذ کردهاند و از چه نوع گفتمانی در پوشش اخبار انتخاباتی استفاده کردهاند. هدف این پژوهش، شناسایی عناصر تشکیلدهنده سیاستهای ارتباطی و روش آن کیفی و تحلیل گفتمان انتقادی است و دادههای گردآوری شده با استفاده از رویکرد فرکلاف توصیف، تفسیر و تبیین شده است. براساس یافتههای این پژوهش، این دو کانال همواره سیاست تقابل را در گفتمان سیاسی خود در نظر داشتهاند و بایدها و نبایدهای خود را بایدها و نبایدهای مردم تلقی کرده، ارزشها و باورهای خود را همان ارزشها و باورهای مردم دانستهاند. براساس یافتهها نقطه قوت اصلاحطلبان در گفتمان آنها این است که اتاق فکر آنها با حضور متخصصان رسانه برگزار میشود و عملکرد منسجمتری نسبت به اصولگرایان اتخاذ میکنند. نکته حائز اهمیت این است که این پژوهش لزوم تدوین سیاست ارتباطی کلان در کشور را مشخص و چرایی تاکید یونسکو بر تدوین این سیاستها را بیش از پیش آشکار میکند تا رسانهها در چارچوب مشخصی فعالیت کنند و آسیب فعالیتها آنها به دوش کشور و نظام تحمیل نشود.
خلاصه ماشینی:
حال مساله اساسی این پژوهش بر این نکته استوار است که این دو کانال چه سیاستهای ارتباطی را برای تولید محتوای خود برمیگزینند که در نهایت دو محتوای کاملا متفاوت از یک رویداد واحد را به مخاطب عرضه میکنند؟ مطالعات پیشین در حوزۀ سیاستهای ارتباطی پژوهشی انجام نشده، اما در حوزۀ انتخابات، نتیجه پژوهشی با موضوع «کنش سیاسی در توئیتر؛ بررسی توئیتهای سیاسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396» (میره بیگی و شبکلائی، 1396) نشان داد که راهبرد انتخاباتی اصولگرایان مشارکت و ترجیح سیاسی آنها، پیروزی اصولگرایان، رفع پوپولیسم و تخلفات انتخاباتی و تحقق یافتن وعدههای سیاستمداران است.
شبکههای اجتماعی از این قوانین مبرا هستند و در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 کانالهای تلگرامی در اختیار کاندیداها بودند تا بتوانند اعتماد سیاسی مخاطبان خود را جذب کنند و آنها را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنند.
به طور کلی بررسی سیاستهای ارتباطی دو کانال اصولگرای فارسپلاس و اصلاحطلب اصلاحاتپرس نشان میدهد که این دو کانال در پوشش اخبار انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، همواره سیاست تقابل را در گفتمان سیاسی خود اتخاذ کردهاند.
10- Comparison of news coverage of the 1396 presidential election by Fars Plus and Eslahat press telegram Channels Masoumeh Esmailnejad/ PhD Student in Media Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran Abas Abaspour/ Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran Ali Akbar Farhangi/ Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran Mohammad Soltanifar/ Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran Abstract The main issue of this research is “What were the communication policy of Fars Plus & Eslahatpress.