چکیده:
مدرسه از نخستین محیطهای اجتماعی آموزشی است، که کودکان به آن وارد میشود و شخصیتشان در آن شروع به شکل گیری میکند. تعلیم و تربیت قسمت اصلی از زندگی هر انسانی است و حتی موقعی که با آشنایان خویش در حال بحث کردن هستید این اتفاق میافتد. در طراحی فضاهای آموزشی مدارس در دهه های اخیر از لحاظ کیفیت فضایی و محیطی اصول دقیق معماری رعایت نشده است، در نتیجه این روند در یادگیری، و تربیت کودکان تاثیر میگذارد. با پیشرفت نظام آموزشی با ابداع سبکهای نوین یادگیری با احداث باغ مدرسه ارتباط بین کودکان و طبیعت انجام گرفته است. در اصول طراحی باغ مدرسه به مسائل مهم و ضروری چون حفاظت از محیط زیست تاکید شده است. و علاوه بر این موضوع به طراحی فضایی در این محیط سبز که باعث بهبود عملکردی آموزشی توجه بسزایی شده است. در این مقاله سعی شده است تا با ایجاد و احداث محیطی سبز همچون باغ در محیط آموزشی بتوان کیفیت آموزش را بهبود بخشید.
خلاصه ماشینی:
در طراحی فضاهای آموزشی مدارس در دهه های اخیر از لحاظ کیفیت فضایی و محیطی اصول دقیق معماری رعایت نشده است، در نتیجه این روند در یادگیری، و تربیت کودکان تاثیر میگذارد.
با پیشرفت نظام آموزشی با ابداع سبکهای نوین یادگیری با احداث باغ مدرسه ارتباط بین کودکان و طبیعت انجام گرفته است.
در این مقاله سعی شده است تا با ایجاد و احداث محیطی سبز همچون باغ در محیط آموزشی بتوان کیفیت آموزش را بهبود بخشید.
محیطهای مدارس امروزی هم تحت تاثیر محیطهای شهری قرار گرفته و باعث ایجاد محدودیتهایی در طراحی فضاهای آموزشی و همچنین نیازهای ضروری کودکان شده است.
با مطالعه دقیق میتوان شکاف ایجاد شده بین کودکان و طبیعت را کم کرد و با طراحی مدرسهای به صورت باغ مدرسه تاثیرات مطلوب آن را مشاهده نمود.
(زندیه، 1389) ایجاد باغ مدرسه به گونهای که باعث آسایش کودکان به واسطه انجام جذب نور روز، منظر دلپذیر، کیفیت مناسب هوا و پیش بینیهای لازم ایمنی و همچنین برنامهریزی کارآمد برای تحرک مناسب دانشآموزان در فضای باغ مدرسه، ایجاد امنیت، سهولت در تغییر پذیری، قابلیت پاسخگویی در برابر نیازهای دانشآموزان امری ضروری به حساب می آید.
4- اهداف پژوهش هدف از طراحی باغ مدرسه افزایش فرهنگ عمومی، توسعه پایداری (صرفه جویی در انرژی)، توسعه طبیعت، برقراری ارتباطی همیشگی بین دانشآموزان و طبیعت، افزایش سطح کیفیت محیط یادگیری و آموزشی، افزایش تعاملات عمومی دانشآموزان، افزایش فعالیتهای درسی دانشآموزان بصورت مشارکتی، ایجاد فضایی سبز و سالم برای بالا بردن روحیه دانشآموزان.
همچنین محیط آموزشی باغ مدرسه میتواند مکانی باشد برای شناخت طبیعت و کسب تجارب مختلف.
این مکان برای کودکان باعث یادگیری بهتر آموزش با برقراری ارتباط با طبیعت شده است.