چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان مقایسه نظام آموزشی کشور ایران با کشورهای ایرلند و اسرائیل و
ایتالیا تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی ١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. آموزش یکی از مهمترین ارکان هر نظام اجتماعی به شمار میرود.
در جوامع پیشرفته که روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده میشود بدون آموزشهای لازم، زندگی ممکن
نخواهد بود. به تناسب گسترش مهارت های کار و زندگی در شرایط کنونی، نظام آموزش هر جامعه ای نیاز
به ارتقاء کمی و کیفی دارد. سیاست گذاری و برنامهریزی در مسائل آموزشی در سطوح و حوزه های
مختلف اعم از ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی و نظایر آن یکی از سرنوشت سازترین حوزه ها است.
سیاست گذاری در این حوزه امری پویا و متحول است که به فراخور نیاز جوامع باید دستخوش تغییر و
اصلاح گردد. در این بین بهره مندی از سیاست ها و تجارب آموزش سایر کشورها در طراحی نظام آموزشی
کشور بسیار مفید و موثر می باشد.
خلاصه ماشینی:
از جمله سياست هاي آتي دولت ايران در جهت نيل به هدف مذکور ميتوان به مقايسه نظام آموزشي کشور ايران با کشورهاي ايرلند و اسرائيل و ايتاليا / ٥٣ اعطاي قدرت اجرائي بيشتر به استان ها و استقرار سازمان هاي آموزش و پرورش نسبتا مستقل در استان ها و تفويض بسياري از مسئوليت هاي وزارت مرکزي به سازمان هاي مذکور اشاره نمود.
مقايسه نظام آموزشي کشور ايران با کشورهاي ايرلند و اسرائيل و ايتاليا / ٥٥ ٤- دوره پيش دانشگاهي: دوره آموزش پيش دانشگاهي دوره آموزشي ١ ساله ويژه آندسته از دانش آموزاني است که به اتمام مقطع آموزش متوسطه نائل آمده و قصد ورود به دانشگاه ها يا ساير موسسات آموزش عالي را دارند.
دلايل پيشرفت اين نظام را ميتوان در عواملي ذيل جستجو نمود: ١- استقرار و اجتماع نزديک کشورهاي توسعه يافته در قاره اروپا، ٢- قدمت فرهنگي و سوابق ممتد و طولاني علمي و آموزشي، ٣- وقوف براهميت و نقش آموزش وپرورش در توسعه جامعه و سرمايه گذاري هاي لازم در اين زمينه ، ٤- شناسايي و بهره برداري مفيد از منابع ، ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود خود، ٥- برنامه ريزي و آينده نگريها لازم ، مقايسه نظام آموزشي کشور ايران با کشورهاي ايرلند و اسرائيل و ايتاليا / ٥٧ ٦- ساختار مناسب مديريتي حاکم بر نظام آموزشي.
گفتني است که اين تغييرات تنها به رشد چشمگير بخش اقتصاد همراه با سرمايه گذاري دولت در بخش آموزش اختصاص نداشته بلکه ٦٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * خود نظام آموزشي کشور نيز به بخشي پويا و فعال مبدل گرديد.