چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان فلسفه سند ملی آموزش و پرورش تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است.
وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه
ساحت های تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالیبخش جامعه اسلامی براساس نظام معیار
اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی است. این نهاد ماموریت دارد با
تاکید بر شایستگی های پایه، زمینه دستیابی دانش آموزان در سنین لازم التعلیم طی ١٢ پایه (چهار دوره
تحصیلی سه ساله) تحصیلی به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به
صورت نظام مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد. انجام این مهم
نقش زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
برپايه اين چشم انداز، مدرسه جلوه اي است از تحقق مراتب حيات طيبه ، کانون عرضه خدمات و فرصت هاي تعليم و تربيتي، زمينه ساز درک و اصلاح موقعيت توسط دانش آموزان و تکوين و تعالي پيوسته هويت آنان براساس نظام معيار اسلامي، در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي جمهوري اسلامي ايران (شريعتمداري، علي، ١٣٨٨).
٢٠٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * مباني روانشناختي برنامه درسي ملي مباني روانشناختي برنامه درسي ملي عمدتا برگرفته از گزارش تلفيق نتايج مطالعات نظري سند ملي آموزش و پرورش است و به طرح مهمترين گزاره هاي کاربردي روانشناسي در برنامه ريزي درسي اشاره دارد (طرح کليات نظام آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران ، ١٣٦٧).
اگرچه در سه دهه گذشته تلاش هاي وافر و قابل تقديري از طرف مسئولان و دست اندرکاران نظام تعليم و تربيت براي بهبود و اصالح نظام آموزشي کشور به عمل آمد که خوشبختانه نتايج مثبت و مفيدي نيز بر جاي گذاشته است ؛ ليکن هنوز آموزش و پرورش با ٢٠٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * چالشهاي جدي روبرو است و برونداد آن در طراز جمهوري اسلامي ايران و پاسخگوي تحولات محيطي و نيازهاي جامعه نمي باشد (زيبا کلام ، فاطمه ، ١٣٨٩).