چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی بهرهوری کارکنان و بررسی وضعیت آن در کارکنان ستادی دانشگاههای قم (دولتی و آزاد اسلامی) در سال 1397 بود. روش پژوهش، از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش بخش کیفی، متخصصان مدیریت بودند که با 15 نفر منتخب به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه انجام شد. جامعه آماری بخش کمی نیز کارکنان ستادی دانشگاههای آزاد و دولتی شهر قم به تعداد 578 نفر بودند که تعداد 331 نفر از آنها بهصورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و بخش کمی، پرسشنامه محققساخته براساس یافتههای بخش کیفی شامل 57 گویه بود. پایایی پرسشنامه ازطریق ضریب آلفای کرونباخ (97/0) محاسبه شد. عوامل بهرهوری شناساییشده در بخش کیفی شامل: عوامل سازمانی (اهداف، آموزش، ارتباطات انسانی، فرهنگ سازمانی، شرح شغل، تناسب شغل و شاغل، ساختاری، مدیریتی)؛ عوامل فردی (انگیزشی، عملکردی، شخصیتی و ارزشی) و عوامل محیطی (اجتماعی و اقتصادی) بود. نتایج یافتههای کمی نشان داد، عوامل بهرهوری با میانگین (26/3) در وضعیت مطلوب قرار دارد. عوامل فردی نسبت به سایر عوامل با میانگین (66/3) وضعیت بهتر و عوامل سازمانی با میانگین (99/2) وضعیت پایینتری داشت. نتایج همچنان نشان داد که بین بهرهوری کارکنان براساس دانشگاه محل خدمت، جنسیت، سابقه خدمت و میزان تحصیلات، تفاوت معنیداری وجود دارد، اما براساس نوع استخدام، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. درپایان، به مسئولان و برنامهریزان دانشگاهها توصیه میشود که برای بهبود بهرهوری کارکنان به عواملی مانند آموزش سازمانی، تناسب شغل با کارکنان و تسهیل ارتباطات سازمانی تأکید نمایند.
This research is intended to identify the key factors affecting employee productivity and to have an analysis of its situation in the staff members of Azad University of Qom and the University of Qom (2018). This is an exploratory research. In the qualitative phase of the research 15 experts of management selected through targeted sampling were interviewed until reaching theoretical saturation. The statistical population of the quantitative phase included 578 employees of Azad University of Qom and the University of Qom from whom 331 people were selected as the sample by stratified random sampling. The data of the qualitative phase were collected by a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire based on the findings of qualitative. The reliability of the questionnaire was 0.97. Productivity factors included organizational factors such as goals, training, human relationship, organizational culture, Job description, appropriate relation between job and the occupier, structure and management, and individual factors such as motivation, functions, personality, and value, as well as environmental factors such as social and economic factors. The results indicated that productivity factors were at a proper level with a mean of 3.26. Individual factors having a mean of 3.66 occupied a better level. However, organizational factors with a mean of 2.99 were at the lowest position. The results also indicated that there was a significant difference between staff productivity with relation to university, place of work, gender, work experience, and education level. Yet, no significant difference was observed with relation to the type of employment.
خلاصه ماشینی:
Abili Khodayar; Jahed Hosein Ali, (2009), Determining Related Organizational Factors to Productivity of Middle Managers, Journal of Psychology & Training Sciences, Vol 1(39).
B, (2012), A Study of Various Factors Affecting Labour Productivity and Methods to Improve It, Journal of Mechanical and Civil Engineering, Second International Conference on Emerging Trends in Engineering (SICETE), vol 1: 11-14.
International, Journal of Productivity and Performance 161 Management, Permanent link to this document: https://doi.
H; Van der Voordt, T H, J M; Hoekstra, B; Sprang, H, (2019), Impact of employee satisfaction with facilities on self-assessed productivity support, Journal of Facilities Management aheadofprint, DOI: 10.
Hanaysha, J, (2016), Testing the effects of employee empowerment, teamwork, and employee training on employee productivity in higher education sector, International Journal of Learning & Development, 6(1): 164-178.
International Journal of Productivity and Performance Management, 53(3): 201–213.
Kilic, Hasan; Okumus, Fevzi, (2005), Factors influencing productivity in small island hotels Evidence from North Cyprus, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 17 No. Kumar, S.
Mokhniuk, A; Yushchyshyna, L, (2018), The Impact of Monetary and Non-Monetary Factors of Motivation on Employee Productivity, Economic, Journal of Lesya Ukrainka East European National University.
F. M, (2012), Developing the organization›s productivity strategy in various sectors of industry, International journal of productivity and performance management, VOL 61(1): 93- 103.
Roelofsen, Paul, (2002), The impact of office environments on employee performance: The design of the workplace as a strategy for productivity enhancement, Journal of Facilities Management, Vol. 1 No. 3 : 2 4 7 – 2 6 4.