چکیده:
آیات بسیاری در قرآن بهصراحت حاکی از تصدیق تورات و انجیل هستند. این آیات معمولاً در تضاد با آیاتی قرار میگیرند که ظاهرشان دلالت بر تحریف تورات و انجیل میکند. معمولاً عالمان مسلمان توجیهاتی دربارۀ چگونگی رفع این تعارض ارائه کردهاند که پذیرش هرکدام از آنها با چونوچراهایی همراه است؛ اما در سالهای اخیر بسیاری از قرآنپژوهان مسلمان و غیرمسلمان با استناد به تحلیل متنی آیات تحریف استدلال کردهاند که قرآن اصولاً هیچ سخنی راجع به وقوع تحریف لفظی در تورات و انجیل نگفته است. پژوهش حاضر، در راستای تأیید این نظریه، نقطۀ تمرکز تحلیلها را از آیات تحریف به آیات تصدیق منتقل میکند و تلاش میکند نشان دهد که اگر با استفاده از روشهای پیشنهادشده در زبانشناسی کاربردی به بررسی این دسته از آیات بپردازیم، به لایههای پنهانی دست مییابیم که خود بهتنهایی برای اثبات دیدگاه فوق، یعنی عدم اعتقاد قرآن به تحریف تورات و انجیل موجود در عصر نزول، کفایت میکند.****
Many Quranic verses speak explicitly of confirmation (taṣdīq) of the Bible by the Quran. These verses are usually seen as in contrast to other verses implying Biblical falsification (taḥrīf). Some explanations have been suggested by Muslim scholars to resolve this contrast, most of which are facing with further reservations. The most recent response given by some scholars, who have tried to analyze the supposedly taḥrīf verses, is that nothing has said in the Quran regarding the falsification of the Bible. This paper aims to transfer the point of concentration from taḥrīf verses to taṣdīq verses. It will be shown, therefore, that the linguistic methods of pragmatics help us to find a way to the hidden layers of these verses and to find out the more accurate interpretation of them and actual position of the Quran regarding the Bible. The paper confirms the recent contributions that reject a Quranic tendency to the idea of Biblical falsification.