Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه ویژگی‌های شخصیتی و بی‌انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه

نویسنده:

(12 صفحه - از 37 تا 48)

چکیده:

مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر انجام گردید. روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر به تعداد ۲۲۶۰ نفر بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه‌ای تعداد ۳۲۷ نفر (۱۶۴ نفر دختر و ۱۶۳ پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های ویژگی‌های شخصیتی (کاستا و مک کری، ۱۹۸۵)، قلدری (ایلی نویز، ۲۰۱۱) و بی انضباطی (مصرآبادی و همکاران، ۱۳۹۲) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS.۲۲ صورت گرفت. نتایج ضزایب همبستگی نشان داد که بین مولفه های ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (۰/۰۱=>P). همچنین با توجه به نتایج رگرسیون چندگانه، ۳۹/۹ درصد از واریانس قلدری دانش آموزان توسط ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی تبیین گردید. نتیجه تحقیق گویای این موضوع بود که ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی دانش آموزان به عنوان متغیرهای مهمی به شمار می‌روند که می‌توانند رفتارهای قلدری دانش آموزان را پیش بینی نمایند.

The purpose of this study was to investigate the relationship between personality characters and indiscipline with bullying in secondary students of Shabestar city. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this study was all 2nd grade high school students in Shabestar city with 2260 people. Using Cochran formula and cluster sampling, 327 (164 girls and 163 boys) were selected. The tools used for this research included the personality characteristics questionnaires Costa and McCrae (1985), the bullying questionnaire (Illinois, 2011) and the indiscipline Inventory (MisrAbadi et al., 2013). For data analysis, statistical tests of multiple regression and Pearson correlation coefficient were performed using SPSS.22 software. The results of correlation coefficients showed that there was a positive significant relationship between the components of personality and discipline with the bullying of students (p < 0.01). Also, due to the multiple regression results, 39.9% of student bullying variance was explained by personality characters and indiscipline. The result of the research indicated that students' personality characteristics and indiscipline are important variables that can predict student bullying behaviors.

کلیدواژه ها:

ویژگی‌های شخصیتی ،بی انضباطی ،قلدری

bullying ،personality characters ،Indiscipline


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.