چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر انجام گردید. روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر به تعداد ۲۲۶۰ نفر بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشهای تعداد ۳۲۷ نفر (۱۶۴ نفر دختر و ۱۶۳ پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مک کری، ۱۹۸۵)، قلدری (ایلی نویز، ۲۰۱۱) و بی انضباطی (مصرآبادی و همکاران، ۱۳۹۲) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS.۲۲ صورت گرفت. نتایج ضزایب همبستگی نشان داد که بین مولفه های ویژگیهای شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (۰/۰۱=>P). همچنین با توجه به نتایج رگرسیون چندگانه، ۳۹/۹ درصد از واریانس قلدری دانش آموزان توسط ویژگیهای شخصیتی و بی انضباطی تبیین گردید. نتیجه تحقیق گویای این موضوع بود که ویژگیهای شخصیتی و بی انضباطی دانش آموزان به عنوان متغیرهای مهمی به شمار میروند که میتوانند رفتارهای قلدری دانش آموزان را پیش بینی نمایند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between personality characters and indiscipline with bullying in secondary students of Shabestar city. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this study was all 2nd grade high school students in Shabestar city with 2260 people. Using Cochran formula and cluster sampling, 327 (164 girls and 163 boys) were selected. The tools used for this research included the personality characteristics questionnaires Costa and McCrae (1985), the bullying questionnaire (Illinois, 2011) and the indiscipline Inventory (MisrAbadi et al., 2013). For data analysis, statistical tests of multiple regression and Pearson correlation coefficient were performed using SPSS.22 software. The results of correlation coefficients showed that there was a positive significant relationship between the components of personality and discipline with the bullying of students (p < 0.01). Also, due to the multiple regression results, 39.9% of student bullying variance was explained by personality characters and indiscipline. The result of the research indicated that students' personality characteristics and indiscipline are important variables that can predict student bullying behaviors.
خلاصه ماشینی:
نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که بین مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی و بیانضباطی با قلدری دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (01/0=>P).
نتایج تحقیق آنجلیس و همکاران (2016) که بر روی 339 نفر از دانش آموزان نوجوان انجام گرفت، نشان داد از بین ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان سطوح بالای روان رنجور خویی و برونگرایی و سطوح پایین توافق پذیری و وظیفهشناسی بیشترین ارتباط را با قلدری دانش آموزان داشتند.
بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و بیانضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه صورت گرفت.
به عبارتی ضرایب رگرسیون روان رنجور خویی (248/0 = β)، برونگرایی (211/0- = β)، گشودگی به تجربه (227/0- = β)، توافق پذیری (75/0- = β)، وظیفهشناسی (29/0- = β) و بیانضباطی (682/0 = β) بر روی قلدری دانش آموزان با توجه به مقدار آزمون t معنادار است و نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی و بیانضباطی میتوانند قلدری دانش آموزان را بهطور معناداری پیشبینی نمایند.
طبق نتایج فوق، مقدار آماره F برای بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و بیانضباطی در قلدری دانش آموزان در سطح معناداری 001/0p < معنادار است.
بحث و نتیجهگیری نتایج یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و بیانضباطی نقش مثبتی در پیشبینی قلدری دانش آموزان داشت.
The results of correlation coefficients showed that there was a positive significant relationship between the components of personality and discipline with the bullying of students (p < 0.
The result of the research indicated that students' personality characteristics and indiscipline are important variables that can predict student bullying behaviors.