Skip to main content
فهرست مقالات

بیان داستانی ساده: نگاهی به نمایشنامه رومئو و ژولیت به کارگردانی علی رفیعی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شکسپیر ، ژولیت به کارگردانی علی ، نمایش‌نامه رومئو و ژولیت ، نمایش ، عشق ، شکسپیر زمانی رومئو و ژولیت ، مرگ رومئو و ژولیت ، زیبایی ، مرگ ، کارگردانی علی رفیعی

خلاصه ماشینی:

"شکسپیر در این اثر از طریق‌ عشقی که به جای وصل و شادمانی‌ به گور و سوگواری منتهی می‌شود، شرایط نابهنجار اجتماعی و فضای‌ خصومت‌آمیزی که به سبب آن عشاق‌ جوان به نابودی کشیده می‌شود را، به باد انتقاد گرفته،اعتقاد دارد که‌ مرگ رومئو و ژولیت نتیجه عوامل‌ اتفاقی نیست،بلکه ناشی از ماهیت‌ غیرانسانی این شرایط است. اما اجرایی که دکتر علی رفیعی از شکسپیر به عمل آورده‌اند،برغم آن‌ که به دلیل تخصص ایشان(طراحی‌ صحنه و بازی چند بازیگر با تجربه، اجرایی کمابیش قابل‌قبول و موفق‌ است،لیکن به دلیل حذف‌ها و جابجایی‌ها و به سطح کشیدن روابط عاشقانه رومئو و ژولیت بی‌آنکه علت‌ اشتیاق بیش از حد آنها به یکدیگر را به تحلیل کشد و نیز به دلیل آن‌که‌ روند حرکت قصه از آغاز تا پایان‌ پیرامون روابط سطحی و معمولی دو جوان عاشق می‌چرخد،نمایش اولا عمق و غنای خود را از دست داده و از حالت دراماتیک و تعلیق لحظه به‌ لحظه شکسپیری‌اش خارج و مبدل به‌ بیان داستانی ساده از دو عاشق‌ می‌گردد. از ویژگی‌های این دکور که جای بحث‌ بسیار دارد"چون جای خالی خیلی‌ چیزها را پر کرده است(مثل میزانسن‌ و ارتباط صحیح بازیگران با یکدیگر) چرا که میزانس باید بگونه‌ای باشد که اگر ما دکور و امکانات صحنه را حذف کردیم،خدشه‌ای در مناسبات و انتقال مفاهیم رخ ندهد،در حالی که به‌ گمان نگارنده،ار دکور از نمایش‌ حذف شود میزانس‌ها به مقدار زیادی آسیب‌پذیر خواهند شد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.