چکیده:
"مدیریت اقتصاد خانواده" به عنوان متغیری جامع در پژوهشهای داخلی و خارجی کمتر مورد توجه بوده است. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی سبک های مختلف مدیریت اقتصادی خانوادههای مشهدی است. روش تحقیق مورد بررسی تئوری زمینهای با ابزار مصاحبه عمیق می باشد. جامعه آماری، کلیه سرپرستان خانوار ساکن در شهر مشهد در سال 1398 می باشند که در این بررسی 15 نمونه به روش هدفمند انتخاب شد. نتایج بدست آمده، دو سبک مدیریت عقلایی و غیر عقلایی را نشان داد. مؤلفه های اصلی مربوط به این مفهوم"بسیج منابع مادی و معنوی، مطلوبیت، توجه به بحران، تعادل در دخل و خرج و عادات مالی" می باشند. در این بین " آینده نگری و مطلوبیت" مهم ترین مؤلفه هایی هستند که تنوع در سبک های مدیریت اقتصادی در خانواده را موجب می شوند. در هر یک از این سبک ها، تیپ های دیگری نیز شناسایی شد. سبک های مدیریت اقتصادی عقلایی عبارتند از (عقلایی همه جانبه، عقلایی مطلوبیت گرا، عقلایی آینده گرا). سبک های غیر عقلایی مدیریت اقتصادی خانواده نیز عبارتند از (غیر عقلایی همه جانبه، غیر عقلایی مطلوبیت گرا و غیر عقلایی آینده گرا).
The main goal of the present study is to identify the different styles of household financial management. The research method used is the grounded theory with a deep interviewing tool. The statistical population consisted of all household heads living in Mashhad in 2018. In this study, 15 samples were selected by purposive sampling. Findings showed two styles of household economic management, including rational and irrational styles. The critical components of this concept are the mobilization of material and spiritual resources, desirability, attention to the crisis, equilibrium, and financial habits .Future-oriented, crisis, the balance in income and expenses" are variables that drive family economics towards rationalization. Also, the false financial habits drive towards towards rationalization. In this regard, other sub- styles were also identified. Rational economic management styles include (comprehensive rationality, rational desirability, rational future-oriented). Also, irrational styles are (irrational satisfaction, irrational future-oriented ,comprehensive irrationality).