چکیده:
پژوهشهای فراوانی درزمینهی مزیت رقابتی و قابلیتهای سازمانی موثر بر آن انجام شده است؛ اما تاکنون پژوهش جامعی که دربرگیرندهی کل این قابلیتها و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. این پژوهش به دنبال شناسایی مولفههای موثر بر مزیت رقابتی در پژوهشهای پیشین و یکپارچهکردن این متغیرها در یک مدل است. صنعت موردنظر این پژوهش، صنعت لبنیات و مولفههای استخراج شده موثر بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکتهای فعال در این صنعت است. از این رو با بررسی ادبیات درزمینهی مزیت رقابتی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب، قابلیتها موثر بر مزیت رقابتی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری روابط بین این عوامل تعیین و بهصورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. در مدلسازی از پرسشنامه بهمنظور استفاده از نظرات 11 خبرهی مدیریت راهبردی و بازاریابی صنعت لبنیات استفاده شد، خبرگان بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. نتایج منجر به دستهبندی قابلیتها و طراحی مدل شد. مدل نشاندهندهی عوامل و نحوهی ارتباط و تعامل این عوامل است. متغیرها در پنج سطح قرار گرفتند، مهمترین مولفهها بازارگرایی و مدیریت راهبردی بودند که مولفههای دیگر را تحتتاثیر قرار میدادند و در پایینترین سطح مدل قرار داشتند. این متغیرها از طریق قابلیت پویا (که در سطح چهارم مدل قرار گرفتند) بر متغیرهای سطح سوم یعنی قابلیت جذب، قابلیت نوآوری و کارآفرینی و قابلیت بازاریابی تاثیرگذار است و درنهایت این سه متغیر سبب ایجاد قابلیت عملیاتی شده و بهبود قابلیت عملیاتی شرکتها سبب بهبود عملکرد رقابتی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار برای شرکتها خواهد شد.
Much research has been done on the competitive advantage and capabilities of the organization affecting it, but
so far not a comprehensive research has been carried out to identify all of these capabilities and the relationship
between them. The purpose of this study is to identify organizational capabilities affecting competitive advantage
in previous research and to present a model for integrating these variables. The case study is the dairy industry and
the extracted components that affect the competitive advantage of companies operating in the industry. Therefore,
by examining the literature on organizational competitive advantage using cross-linking method, capabilities affecting
competitive advantage in organizations are identified. Then, the relationships between these factors are
determined and analyzed using interpretive structural modeling method. In the modeling section a questionnaire
is employed to make use of opinions of 11 experts in the field of strategic management and marketing in the dairy
industry. These experts were selected as snowball. The results led to the classification of capabilities and presentation
of a model. The model illustrates the factors and how these factors relate and interact with each other. Variables
were classified into 5 levels, the most important components being market orientation and strategic management
which influenced the other components and were at the lowest level of the model. These variables affect the third
level variables, namely attractiveness, innovation and entrepreneurship and marketing capability through dynamic
capability (ranked in the fourth level of the model). Ultimately, these variable bring about operational reliability
the improvement of which leads to improved competitive performance and achievement of sustainable competitive
advantage for companies.