چکیده:
فرآیند تاثیرگذاری میشل فوکو در بسیاری از عرصه های که در آن به تحقیق و اکتشاف پرداخته، دارای وجوه متفاوت و چندگانه است و با مفاهیم مختلف کاربردی و ابداعی، او را در زمینه میراث، حال، دانش، قدرت، عقل و نقد شناخته شده است. در گفتمان ارکون و پروژه نقد عقل اسلامی وی مفاهیمی همانند: گفتار، قدرت، عقل، مفهوم اندیشه پذیر، اندیشه ناپذیر و اندیشه نانشده را مییابیم و یا در اندیشه ادوارد سعید دو مسئله روشنفکری و قدرت وجود دارد. هنگامی که فتحی التریکی مفهوم کاملی از فلسفه را به عنوان تشخیص واقعیت در چارچوب فلسفه شریده بنیانگذاری کرد؛ مسئله دیگری و نقد مدرنیته غربی در اندیشه مطاع صفدی و گفتار و اپیستمه در چارچوب پروژه نقد عقل عربی و در گفتمان جابری، بیانگر حضور پر رنگ و نیرومند میشل فوکو در مطالعات معاصر عربی است.
خلاصه ماشینی:
میشل فوکو در اندیشه معاصر عرب با تأکید بر محمد ارکون، ادوارد سعید، فتحی التریکی، مطاع صفدی و هاشم صالح مخلوف شاکر مترجم: مجید منهاجی چکیده فرآیند تاثیرگذاری میشل فوکو در بسیاری از عرصههای که در آن به تحقیق و اکتشاف پرداخته، دارای وجوه متفاوت و چندگانه است و با مفاهیم مختلف کاربردی و ابداعی، او را در زمینه میراث، حال، دانش، قدرت، عقل و نقد شناخته شده است.
هنگامی که فتحی التریکی مفهوم کاملی از فلسفه را به عنوان تشخیص واقعیت در چارچوب فلسفه شریده بنیانگذاری کرد؛ مسئله دیگری و نقد مدرنیته غربی در اندیشه مطاع صفدی و گفتار و اپیستمه در چارچوب پروژه نقد عقل عربی و در گفتمان جابری، بیانگر حضور پر رنگ و نیرومند میشل فوکو در مطالعات معاصر عربی است.
میشل فوکو، اندیشه معاصر عرب، محمد ارکون، ادوارد سعید، فتحی التریکی، مطاع صفدی، هاشم صالح، عقل اسلامی، عقل عربی، فلسفه شریده، میراث و مدرنیته یادداشت مترجم اندیشه فلسفی میشل فوکو در دورانی شکل گرفت که در فرانسه پدیدارشناسی مرلو پونتی (1945)، سارتر و همچنین هگل گرایی استادانی چون ژان هیپولت و الکساندر کوژو، مد روز بود.
مباحث مختلفی ارکون را به اندیشه فوکو گره می زند؛ از جمله مهمترین آنها تلاش برای انجام نوعی پژوهش تاریخی مشابه تحقیقات دیرینه شناسی فوکو است و همچنین مفهوم قدرت – دانش را در مطالعات خود در راستای پیدایش عرفی انگاری (سکولاریسم) در تاریخ اسلام، استفاده میکند.