چکیده:
هدف: تغییر بخش مهم هر کسبوکار و هر فرایند کاری محسوب میشود. در فضای رقابتی کنونی، سازمانی میتواند به حیات خود ادامه دهد که برای رویارویی با این تغییرها، از ابزارها و تواناییهای لازمی همچون مدلسازی و شبیهسازی فرایندهای کسبوکار برخوردار باشد. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای مدیریت فرایند کسبوکار با رویکرد شبیهسازی ترکیبی گسسته پیشامد و عاملبنیان است. روش: با استفاده از مدل پیشنهادی این مقاله، ابتدا مطابق با مفاهیم مدیریت فرایند کسبوکار، فرایند کارت اعتباری بهعنوان مطالعه موردی مدل شد، سپس با بهرهمندی از شبیهسازی گسسته پیشامد در سطح فرایندی و شبیهسازی عاملبنیان در سطح عاملها و رفتارهای آنها، عملیات شبیهسازی ترکیبی فرایند انجام شد. پژوهش حاضر در یکی از بانکهای خصوصی ایران اجرا شده است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که رویکرد پیشنهادی با موقعیت واقعی انطباق لازم را دارد، به این مفهوم که خروجیهای صحیح و مطمئنی ارائه میدهد. همچنین پژوهش نشان میدهد که چطور میتوان با ترکیب روشهای شبیهسازی گسسته پیشامد و عاملبنیان، سطح بیشتری از جزئیات و پیچیدگیها را در مدیریت فرایندهای کسبوکار پیادهسازی کرد. نتیجهگیری: مدل ترکیبی پیشنهادی در مقایسه با شبیهسازی فرایند با روش گسسته پیشامد، میانگین خطای نسبی کمتری دارد که در واقع، گویای عملکرد مطلوب مدل است، از این رو، میتوان از آن برای بررسی سناریوهای مختلف هنگام اعمال تغییر در پارامترهای ورودی و مشاهده نتایج، بهره برد.
Objective: Change is an important part of the business and work process, and in the current competitive environment, an organization can only survive if it has the tools and capabilities needed to model and simulate its business processes to face these changes. The purpose of this paper is to present a hybrid agent-based and discrete-event simulation model for business process management. Methods: Using the proposed model of this paper, the process of credit card was modeled as a case study in accordance with the concepts of business process management, and then, a discrete-event simulation is used at the operational level, and agent-based simulation at the micro level as well as for modeling agents and their behaviors. The research is carried out in one of the Iranian banks. Results: The findings indicate that the current approach has the necessary adaptation to the actual situation. This means that it provides correct and reliable outputs. The research also shows how the combination of discrete-event and agent-based simulation methods can achieve a higher level of detail and complexity in managing business processes. Conclusion: It has been revealed that the proposed hybrid model has a less average relative error compared to single simulation methods, which in fact represents the acceptable performance of the model. Therefore, it can be used to examine different scenarios by applying changes to the input parameters and observing the results.
خلاصه ماشینی:
Braildsford, Eldabi, Kunc, Mustafee, & Osorio 5.
Waller, Clark, & Enstone 9.
Abdelghany, Eltawil, & Abdou 2.
Oliveira, Montevechi, Pinho, & Miranda 3.
Ghorbanian, Ostadi, & Chaharsooghi 9.
از اين رو، به نظر مي رسد که تاکنون مدل سازي فرايند کسب وکار، به ويـژه در حـوزه خـدمات بـانکي بـا کمـک مفاهيم و قواعد روش هاي شبيه سازي گسسته پيشامد و عامل بنيان به صورت ترکيبي انجام نشده اسـت و مـي توانـد خـلأ موجود در پژوهش ها را برطرف کند.
در پژوهش حاضر، مطابق با شکل ٢، ابتدا مدل اوليه با استفاده از روش مديريت فرايندهاي کسب وکار، به عنوان يکي از ابزارهاي معتبـر مـدل سـازي ، مدل مي شود و سپس با به کارگيري رويکرد شبيه سازي ترکيبي اقدام لازم براي مدل سازي و تحليل آن صورت مي پذيرد.
در اين بخش با اسـتفاده از خروجـي بـه دسـت آمـده کـه برگرفته از روش مدل سازي و علامت گذاري فرايند کسب وکار است ، اقدام لازم براي ارائه منطق مدل ، همراه با اطلاعـات تکميلي ، شامل داده هاي مدل مانند مدت زمان انجام هر يک از فعاليت هـا و همچنـين توزيـع احتمـال آنهـا و اطلاعـات مربوط به ورود مشتري و غيره ، صورت مي پذيرد.
A Discrete-Event and Agent-Based Hybrid Simulation Approach for Healthcare Systems Modeling and Analysis.
Developing a Hybrid Business Process Model Based on Simulation-Knowledge Management, Management and Administrative Sciences Review, 4(2), 306-324.