Skip to main content
فهرست مقالات

من برچسب را دوست ندارم

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 38 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : کرگدن ، یونسکو ، کامیابی ، نمایش‌نامه ، برانژه ، رومانی ، عرفانی ، شعر ، رنگ سبز ، فکر

خلاصه ماشینی:

"معنای نمادین دکور اطاق‌ برانژه و دفتر در پردهء دوم چیست؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یونسکو:دفتر کار دفتری است‌ بسیار واقع‌گرایانه،در نمایشنامه‌ای‌ که واقع‌گرایانه نیست نمایشنامه را می‌توان در ردیف آثار فانتاستیک‌ (رویای آشفته قرار داد اما برای آنکه‌ این رویای آشفته کاملا برجسته به‌ نظر آید درخواست کرده بودم که‌ برای آن دکوری بسیار واقع‌گرا بیابند و بسازند. نمی‌دانم؟آیا سوپرویل تحت‌ تأثیر اثر شما بوده است؟ یونسکو:نمی‌دانم،این متن کمی‌ بعد از چاپ و اجرای نمایشنامهء کرگدن نوشته شده است این‌ می‌تواند یک حادثه باشد اما به هر حال برای او نیز کرگدن موجودی‌ است که از داشتن هیچ نوع تفکری‌ برخوردار نیست. اما در کشوری مثل اسپانیا که شاهد جنگ‌ داخلی بوده است زیرا عده‌ای‌ کمونیست بودند عدهء دیگر کاتولیک و در بین آنها امکان داشتن زبان‌ مشترکی وجود نداشت،و مردم در مقابل و برای همدیگر بیگانه بودند، هرکس برای دیگری یک کرگدن بود در این کشور نمایشنامه را خوب درک‌ می‌کردند. کامیابی:اجازه بدهید دربارهء نمایشنامه مردی با چمدان‌هایش و به خصوص درباره تئاتر رؤیایی‌ سئوال بکنم،برای نوشتن‌ نمایشنامه‌ای مثل مردی با چمدان‌هایش آیا از یادداشت‌های‌ خواب و رؤیاهایتان استفاده کرده‌اید؟ یونسکو:نه باید بگویم که نصف‌ این نمایشنامه از خواب‌ها و رؤیاهای‌ من الهام گرفته شده و نصف دیگر آن‌ برگرفته از خواب و رؤیا نیستند برای مثال صحنهء بیمارستان که روانی‌ نیست ولی در آنجا بیماران مشرف به‌ مرگ را کمک کرده و آنها را به دنیای‌ دیگر می‌فرستند،برگرفته از خواب و رویا نیست اما وقتی شخصیت اول‌ نمایشنامه پدر و مادر،و پدربزرگ و مادربزرگش را باز می‌یابد همه از خواب‌ها و تخیلاتم سرچشمه گرفته‌ است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.