چکیده:
ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان به عنوان عنصر نافذ و تاثیرگذار برنامه درسی، در آموزش مجازی،
بر سایر عناصر نظیر اهداف، محتوا، فعالیت های یادگیری، شیوه های تدریس، نحوه تعامل معلم با
یادگیرندگان، فرآیند کار مدارس و مراکز آموزشی و مدیریت آنها موثر است. هدف از این مقاله بررسی
دو شیوه ارزشیابی مهم آموزشی شامل ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی پایانی در محیط یادگیری الکترونیکی
می باشد. در این مقاله ارزشیابی تعریف شده، اهداف ارزشیابی بیان گردیده، انواع ارزشیابی مورد بحث قرار
گرفته و نحوه اجرای دو نوع از ارزشیابی، در اموزش و اموزش مجازی شرح داده شده است. منابع مورد
استفاده در این مقاله اکثرا" شامل کتاب هایی در زمینه سنجش و اندازه گیری، ارزشیابی، طراحی آموزشی و اصول تدریس و کتاب های حوزه علوم تربیتی می باشد. در زمینه تکمیل مطالب مقالاتی نیز در سایت های
الزویر، پاب مد، گوگل و E- LEARNING INDUSTRY جستجو شده است.
خلاصه ماشینی:
فناوري هاي جديد به همان اندازه که به بهبود يادگيري کمک ميکنند، قادرند فرآيند ارزشيابي را به سمت واقعي و اصيل شدن سوق دهند (٣) ارزشيابي آموزشي ارزشيابي در آموزش و پرورش ، فعاليت منظمي است براي تعيين ارزش ، اهميت و کيفيت پديده هاي آموزشي، اين پديده ها عمدتا" عبارتند از: نتايج فعاليت هاي آموزشي، برنامه اي که اين نتايج را به بار آورده ، وسايلي که در فعاليت هاي آموزشي مورد استفاده قرار گرفته و هدفهايي که اين فعاليت ها بدان ناظر بوده است (تدريس معلم ، يادگيري دانش آموز، برنامه درسي، محتواي کتاب درسي و وسايل آموزشي، مديريت و رهبري آموزشي.
اين ارزشيابي در طول دوره آموزش يعني زماني که فعاليت آموزشي معلم در جريان و يادگيري دانش آموزان در حال تکوين يا شکل گيري است انجام ميشود.
درست است که سنجش و ارزشيابي عملکرد يادگيرندگان عمدتا" با هدف تعيين کم و کيف يادگيري آنان صورت مي پذيرد اما نتايج حاصل براي داوري درباره ميزان اثربخشي فعاليتهاي آموزشي معلم نيز قابل استفاده است .
هدف از کاربرد ارزشيابي تکويني در رابطه با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان ، آگاهي يافتن از ميزان و نحوه يادگيري آنان براي تعيين نقاط قوت و ضعف يادگيري و نيز تشخيص مشکلات روش آموزشي معلم در رابطه با هدف هاي آموزشي است .
ارزشيابي ماهيتا، يک فرايند کيفي است و در اين مرحله ، معلم با استفاده از روشها و فنون مختلف بازده هاي يادگيري دانش آموزان و دانشجويان را سنجش مي کند، و ميزان توفيق آنان را در دستيابي به هدف هاي آموزشي تعيين ميکند.