چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان حضور و فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت و تاثیر آن در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بر اساس شاخصهای دگرسنجی انجام شده است. روش: این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر نوع پیمایشی و از منظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه الزهرا میباشد که عضو شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت هستند. برای تجزیه و تحلیل آماری نیز از دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین هر یک از شاخص-های اندازهگیری شده در شبکه ریسرچگیت، پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بود. از آمار استنباطی(آزمون-های همبستگی پیرسون، کروسکال والیس و من ویتنی) نیز جهت سنجش روابط و وجود و یا عدم وجود اختلاف بین متغیرهای مورد بررسی استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان دادند بیشترین میزان حضور و فعالیت مربوط به دانشکده فیزیک –شیمی میباشد. دانشکدههای هنر و ادبیات با میانگین نمره آر.جی صفر، فعالیت جدی نداشتند. همچنین همبستگی مثبت معنادار میان شاخصهای دگرسنجی در ریسرچگیت با شاخصهای استنادی گوگلاسکولار و اسکوپوس وجود دارد. بحث: با افزایش به اشتراکگذاری دانش و فعالیت پژوهشگران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت، رویتپذیری آثار علمی آنان افزایش مییابد و این به نوبه خود افزایش شاخصهای استنادی در پایگاههای اسکوپوس و گوگلاسکولار را نیز به دنبال دارد.
Aim: The purpose of the present study was to investigate the presence and activity of Alzahra University faculty members in the ResearchGate social network and its impact on the Scopus citation database and Google Scholar search engine based on altemetrics indexes. Method: This study is from the perspective of applied purpose, from the survey type and from the perspective of scientometrics methodology with Altmetrics approach. The research community of this study included all faculty members of Alzahra University who are members of ResearchGate social network. Both descriptive and inferential statistics were used for statistical analysis. Descriptive statistics included the frequency and mean of each of the indicators measured in the ResearchGate network, the Scopus Citation Database, and the Google Scholar search engine. Inferential statistics (Pearson correlation coefficient, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests) were used to assess the relationships and the presence or absence of differences between the variables studied. Finding: The findings showed that the highest attendance and activity belonged to the Faculty of Physics and Chemistry. The arts and literature colleges did not have a serious activity with an average GRG score of zero. There was also a significant positive correlation between Altmetric indexes in ResearchGate and GoogleScolar and Scopus citation indices. Conclusion: As researchers share knowledge and activity on the ResearchGate social network, the visibility of their scientific work increases, which in turn leads to an increase in citation indexes at Scopus and Google Scholar databases.
خلاصه ماشینی:
یافته ها در این بخش توصیف میزان فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و در پایگاه استنادی اسکوپوس و گوگل اسکولار در قالب سؤال های پژوهش بررسی میشوند.
بین تعداد مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت با میزان استناد در گوگل اسکولار و اسکوپوس همبستگی وجود دارد.
بین تعداد مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت با میزان استناد در گوگل اسکولار و اسکوپوس همبستگی وجود دارد.
به منظور بررسی همبستگی بین تعداد مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی_علمی ریسرچ گیت با میزان استنادها در گوگل اسکولار و اسکوپوس نیز از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
بین میزان بازدید مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت با h ایندکس نویسندگان در گوگل اسکولار و اسکوپوس همبستگی وجود دارد.
بین میزان بازدید مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت با h ایندکس نویسندگان در گوگل اسکولار و اسکوپوس همبستگی وجود دارد.
به منظور بررسی همبستگی بین تعداد مقالات اعضای هیئت دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و میزان اچ ایندکس نویسندگان در پایگاه گوگل اسکولار و اسکوپوس از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت فعالیت های اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت و تأثیر آن بر میزان استنادها و شاخص h و غیره در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بود.