چکیده:
هدف این پژوهش تاثیر اکتساب دانش و جوسازمانی بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان رشت است. پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعه آماری شامل کتابداران مشغول به کار کتابخانههای عمومی شهرستان رشت در سال 1398 بود. آزمودنیهای این پژوهش 80 نفر بودند که از روش نمونهگیری در دسترس برای انتخاب استفاده شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای محقق ساختهی توصیف جوسازمانی، پرسشنامه اکتساب دانش و پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان بود که اعتبار آنها با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. رابطه بین متغیرها با ضریب همبستگی پیرسون و پیشبینی عملکرد شغلی کتابداران از طریق اکتساب دانش و جوسازمانی با محاسبه رگرسیون اندازهگیری شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین اکتساب دانش با عملکرد شغلی (29/ 0=r و 01/ 0> P) و همچنین بین جوسازمانی با عملکرد شغلی (30/ 0=r و 01/ 0> P)) وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای اکتساب دانش و جوسازمانی 9 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را تبیین مینمایند. با توجه به یافتههای بهدستآمده، طراحی و برگزاری برنامهها و کارگاههای آموزش برای آگاهسازی کتابداران در جهت آموزش انواع دانشها، به وجود آوردن محیط شغلی و کاری مطلوب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با ارتقا میزان دانش کتابداران کتابخانهها، میزان عملکرد شغلی آنها را بهبود بخشید.
The purpose of this study was to investigate the effect of knowledge acquisition and organizational behavior on the job performance of public librarians in Rasht. The present study is practical and correlational. The statistical population included librarians of public libraries in Rasht who were working in 1398. Subjects of this study were 80 librarians from libraries who used the available sampling method to select the subjects. The research instrument consisted of researcher-made questionnaires of organizational behavior, knowledge acquisition questionnaire and employees' job performance questionnaire that their validity was confirmed by content validity method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Pearson correlation coefficient was used to investigate the relationship between variables and regression method was used to predict the librarians' job performance through knowledge acquisition and organizational behavior. The results of data analysis showed that there is a significant and positive correlation between knowledge acquisition and job performance (r=0.29, P <0.01). There was also a significant and positive correlation between organizational behavior and job performance (r=0.30, P <0.01). The results of multiple regression analysis show that knowledge acquisition and organizational variables account for 9% of job performance changes. Given the findings, designing and holding librarians' training programs and workshops is essential to informing them about the training of all kinds of knowledge, as well as to create a favorable work and work environment and its impact on job performance. In this way, by improving the librarians' knowledge of libraries, they can improve their job performance.
خلاصه ماشینی:
Nam & Park است که به موجب اشتغال فرد در سازمان اعم از خدماتی و تولیدی حاصل میشود و تحت تأثیر دو عامل وجود انگیزه در کارکنان و توانایی آنان برای انجام وظایف شغلی است ؛ زیرا اگر افراد توانایی و انگیزه های لازم را داشته باشند کارهای خود را خوب انجام میدهند(حسینی، جوادیان و فرهمند، ١٣٩٧).
Sarnikar & Deokar انجام شده در سازمان های موفق نشان داده است که بهره وری، سودآوری، واکنش سریع به نیاز مشتری، کاهش هزینه و بالاخره کیفیت مطلوب از آن شرکت هایی نیست که سرمایه ، ماشین آلات و نیروی انسانی دانشگر بیشتری دارند و از نیروی انسانی برای غلبه بر محیط پررقابت و تغییرپذیر کسب وکار استفاده میکنند.
لذا این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که آیا بین جوسازمانی و اکتساب دانش با عملکرد شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد؟ در این بخش از پژوهش به مطالعه و بررسی پژوهش های پیشین در داخل و خارج کشور پرداختیم تا با مرور تحقیقات گذشته و بررسی نتایج به دست آمده از آن به اهمیت و ارتباط موضوع با پژوهش حاضر دست یابیم .
نتایج پژوهش قاسمی رائینی و آذری (١٣٩٧) نشان داد که بین تمام مؤلفه های مدیریت دانش با عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
یافته ها در این پژوهش برای بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و برای پیش بینی عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه ها از طریق اکتساب دانش و جوسازمانی، از روش آماری رگرسیون مورداستفاده قرار گرفت .
The impact of knowledge management on job performance in higher education.