چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائهی الگوی مفهومی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی به ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانهها بپردازد. روش پژوهش: این پژوهش که به صورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعهی مورد مطالعه شامل کلیهی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی شهرستان اهواز (91 نفر) بودند. در نهایت 68 پرسشنامه گردآوری و تحلیل شد (نرخ بازگشت 72/ 74 درصد). یافتهها: الگوی مفهومی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی در 7 دسته (فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی؛ نوآورانه- کارآفرینانه و تخصصی) شناسایی شد. شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاههای شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانهها متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. نتیجهگیری: با توجه به تحولات صورت گرفته ناشی از رشد فناوریهای مختلف و حرکت بیشتر این کتابخانهها به سمت دیجیتالی و الکترونیکی شدن، کتابخانههای دانشگاهی نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر دانش مدیریتی و تخصصی، از آخرین پیشرفتهای فناوری آگاهی یابند و مهارتهای سواد اطلاعاتی و سایر مهارتهای نوآورانه و فناورانه را فراگیرند. اصالت اثر: عمدهترین مطالعات صورت گرفته برای مطالعهی مدیران کتابخانههای دانشگاهی، به بررسی وضعیت عمکرد مدیریت این کتابخانهها از ابعاد محدودی پرداخته شده است. این در حالی است که در پژوهش حاضر به ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی اهواز از ابعاد مختلف پرداخته شده است. نتایج حاصل از این ارزیابیها میتواند زمینه را برای برنامهریزی در جهت رفع نقاط ضعف مدیران فراهم کند.
Purpose: The purpose of this study was to present a conceptual model of competencies of university libraries managers to evaluate the competencies of university libraries managers in Ahvaz from the perspective of staff of these libraries. Methods: This research which which was a survey, was applied, purposeful, and descriptive and analytical in nature. The study population consisted of all the staffs of the academic libraries of Ahvaz city (n = 91). Finally, Findings: The conceptual model of competencies of university libraries managers was identified in 7 categories (Individual- behavioral; Socio- communication; Moral- value; Organizational- managerial; Insight- Perceptual; Innovative- Entrepreneurial and Specialty). The competencies of university libraries managers of Ahvaz city have been evaluated from the perspective of the staff of these libraries on a medium to high level. Conclusion: The results of this study indicate that due to the evolutions caused by the development of different technologies and the further movement of these libraries towards digitalization and electronicization, academic libraries need managers who in addition to managerial and specialized knowledge, the latest technological advances. Learn and learn information literacy skills and other innovative and technological skills. Innovation: Most of the studies that have been undertaken for the study of university libraries managers have examined the performance of these libraries in a limited dimension. However, the present study was conducted to evaluate the competencies of the managers of Ahvaz academic libraries from different dimensions. The results of these evaluations can provide the basis for planning to address the weaknesses of managers.
خلاصه ماشینی:
مروری بر مطالعات صورت گرفته در زمینه ی شایستگی مدیران ، نشان میدهد که در داخل و خارج از کشور، مدل های مختلفی در خصوص ارزیابی شایستگیهای مدیران سازمان های مختلف ارائه شده است که در ادامه به بخشی از مهم ترین آن ها اشاره میشود.
Khoshouei, Oreyzi & Noori 8.
Sharma (به تصویر صفحه رجوع شود) شماری از مطالعات انجام شده در این زمینه ، به ارزیابی شایستگیهای مدیران در سازمان های مختلف پرداختند.
یافته های پژوهش نصیری پور و همکاران (١٣٩٣) با هدف ارزیابی شایستگیهای مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره با استفاده از مدل ٣٦٠ درجه نشان داد که از دیدگاه مافوق ، مدیران در کارتیمی و مدیریت منابع انسانی به ترتیب دارای بیش ترین و کم ترین توانایی هستند.
یافته های پژوهش بیانگر آن است که شایستگیهای مدیران کتابخانه های دانشگاه های شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه های، متوسط رو به بالا ارزیابی شده است .
نتایج این پژوهش همسو با بخشی از نتایج ریاحینیا و نوه ابراهیم (١٣٩١) است که نشان دادند که مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی تهران از دیدگاه بیش از نیمی از کارکنان ، عملکرد مطلوبی داشته اند.
این نتایج با بخشی از یافته های پژوهش محمدی نژاد (١٣٨٥) نیز همسو است که نشان داد که بیش از نیمی از مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی تهران عملکرد خود را متوسط رو به بالا ارزیابی کرده اند.