چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران جهت استقرار مدیریت دانش و نیز بررسی وضعیت فرایندهای چرخه دانشی بر اساس مدل بهرهوری آسیایی است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع آن کاربردی می-باشد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی و نیز سوالات تکمیلی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزارSPSS 23 و میزان ضریب آلفای 95/ 0 محاسبه گردید. جامعه آماری پژوهش 250 نفر از مدیران و کارمندان متخصص فعال در حوزه منابع انسانی سازمان بودند که حجم نمونه با استفاده ازفرمول کوکران 150 نفر انتخاب شد. نتایج حاکی از آن بود، شهرداری تهران با کسب 99. 51 امتیازدر سطح دوم از پنج سطح بلوغ مدیریت دانش قرار دارد. این بدان معنا است که سازمان پس از آگاهی از مزایای مدیریت دانش بر بهبود فرآیندهای کسبوکار و بهرهوری، نسبت به آن اطلاعاتی را جمعآوری و نسبت به اهمیت آن احساس نیاز نموده است. همچنین نتایج رتبهبندی گروههای معیار نشان داد که بالاترین و پایینترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیارهای"فناوری اطلاعات" و "فرایند دانشی" است. تمرکز بر زیر فرایندهای چرخه دانشی، نظیر بهکارگیری، نگهداری، تسهیم و خلق دانش حاکی از آن بود که سازمان بایستی برای بهبود وضعیت موجود، نسبت به پیادهسازی راهکارهایی همچون ایجاد یک ساختار مشخص برای راهبری مدیریت دانش (حمایت و پشتیبانی از فرآیندهای مدیریت دانش، توسعه فرهنگ به تسهیم و بکارگیری دانش) از طریق تشکیل انجمنهای خبرگی، توسعه مدیریت دانش پروژه، جاریسازی ابزارهایی نظیر مستندسازی تجارب خبرگان، کافههای دانش و... اقدام نماید.
The purpose of the study is to assess the level of maturity and the Tehran Municipality’s readiness for the establishment of knowledge management and also to evaluate the status of knowledge cycle processes based on the Asian Productivity Model. This study is an applied research and its methodology is a survey. For data collection, the standard questionnaire of Asian Productivity Organization and supplementary questions were used. Its reliability was confirmed by the Cronbach's alpha questionnaire using SPSS 23 software and with the alpha coefficient of 0.95. The statistical population consisted of 250 expert managers and staff in the field of the human resources organization. The sample size was 150 people using the Cochran formula. The results show that the Tehran Municipality with 99.51 points is in the second of the five-level of knowledge management maturity. After learning about the benefits of KM on improving business processes and productivity, the organization has gathered information and realized its importance. Also, the results of ranking Criteria groups showed that the highest and lowest scores belong to the "Information Technology" and "Knowledge Process" criteria, respectively. Focusing on sub-processes of knowledge cycle such as applying, maintaining, sharing and knowledge creation indicated that the organization should implement strategies such as creating a specific structure for knowledge management leadership (protection and support knowledge management processes and developing culture of sharing and application knowledge) by forming expert associations, developing of project knowledge management, streamlining tools such as documenting the experiences of experts, knowledge cafes, and so on.
خلاصه ماشینی:
Wei, Choy & Yew ازاین رو با توجه به لزوم استقرار مدیریت دانش در کلیه سازمان های کشور، بر اساس قوانین بالادستی (قانون برنامه چهارم و ششم توسعه اقتصادی کشور، نقشه راه اصلاح نظام اداری) از یک سو و نیز پیچیدگیهای روزافزون فرایندهای کسب دانش در مدیریت شهری از سوی دیگر، شهرداری تهران را بر آن داشته تا استقرار این سیستم مدیریتی را به عنوان ابزاری کارآمد در دستیابی به بهبود عملکرد، بهره گیری از داراییهای دانش محور و نیز سرمایه های فکری و اطلاعاتی نگریسته و پیاده سازی آن را در دستور کار خود قرار دهند.
بر همین اساس هدف اصلی پژوهش ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش با استفاده از مدل بلوغ سازمان بهره وری آسیایی در معیارهای رهبری، فرایندهای سازمان ، کارکنان ، فناوری اطلاعات ، فرایندهای دانشی، یادگیری و نوآوری و دستاوردهای مدیریت دانش است .
نتایج آزمون ضریب رگرسیون خطی چند متغیره میان فرایندهای چرخه دانشی و ٥ معیار مدل APO (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف ارزیابی اولیه سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران برای پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از مدل سازمان بهره وری آسیایی (در معیارهای رهبری ، فرایندهای سازمان ، کارکنان ، فناوری اطلاعات ، فرایندهای دانشی، یادگیری و نوآوری و دستاوردهای مدیریت دانش ) و نیز بررسی وضعیت فرایندهای پنج گانه چرخه دانشی معرفی شده در مدل مذکور در سازمان .