چکیده:
در سالهای اخیر، مفهوم استراتژی در ادبیات سازمانی و توسط محققان مالی بصور قابل توجهی مورد توجه قرار گرفته میباشد. در شواهد نظری، استراتژی به عنوان اراده و برنامهریزی سازمان برای دستیابی به اهداف بلندمدت سازمانی و پیشبینی منابع لازم برای دستیابی به این اهداف، تعریف شده میباشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر استراتژیهای تجاری برخوانایی صورتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است..تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته واز نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب میگردد. به منظور تحلیل دادهها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق(نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of business strategies on the readability of financial statements in companies admitted to Tehran Stock Exchange. The spatial domain of this research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange and the period of time between 2014 and 2018. In this research, business strategies were considered as independent variables and financial statements were considered dependent variable. The current research is applied in applied research. If the classification of types of research based on the nature and method is taken into account, the present research method is essentially the research is descriptive and according to the method, the correlation is considered in the research category. In this study, library was used to collect data and information. In the research data section, data were collected from sample companies by referring to financial statements, explanatory notes and monthly stock exchange monthly papers. Based on the systematic elimination method, 102 companies were selected as the statistical sample. In order to describe and summarize the data collected, descriptive and inferential statistics are used. In order to analyze the data, the pre-test variance analysis, F lemmer test, Hausman test and Jarck test were used. Then, multivariate regression test was used to confirm and reject the research hypotheses (Eviews software). The results showed that business strategies affect the readability of financial statements. The results obtained in this study are consistent with the documentation referenced in the theoretical framework of financial research and literature.
خلاصه ماشینی:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر استراتژیهای تجاری برخوانایی صورتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است.
در این راستا پژوهش های مختلف در ایران و دنیا انجام شده است که به برخی از آنها در زیر اشاره می شود: شیرازی دهخوارقانی وحقگو مهرداد (1397)به بررسی"بررسی رابطه استراتژی تجاری با گزارشگری مالی متقلبانه با تأکيد بر نقش کيفيت افشا" پرداختند.
این پژوهش به بررسی رابطه استراتژی تجاری با گزارشگری مالی متقلبانه با تأکید بر نقش کیفیت افشا در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران میپردازد.
برای این منظور، نمونه ای متشکل از 105 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، طی دوره زمانی 1385-1393 مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به مبانی نظری، پیشینه پژوهش و مطالب بیان شده فرضیه زیر تدوین گردیده است: استراتژی های تجاری بر خوانایی صورتهای مالی تاثیر گذارند.
Business strategy, financial reporting irregularities, and audit effort.
Business strategy, internal control over financial reporting, and audit reporting quality.
Asian The influence of business strategy on annual report readability Davood Gorjizadeh 1 Zahra Moradi 2 Zahra Sharif *3 Date of Receipt: 2019/12/29 Date of Issue: 2020/01/01 Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of business strategies on the readability of financial statements in companies admitted to Tehran Stock Exchange.
In the research data section, data were collected from sample companies by referring to financial statements, explanatory notes and monthly stock exchange monthly papers.