چکیده:
این پژوهش به مطالعه جامعهشناختی حوزههای همگرایی و واگرایی هویت قومی و هویت ملّی قوم لک میپردازد. قوم لک، نه لر و نه کرد بلکه جزو اقوام اصیل مستقل ایرانی است که دارای قدمت تاریخی چند هزارساله بوده و زبان مردم لک، لکی است که جزو زبانهای غربی شمالی زبانهای ایرانی میباشد. روش تحقیق پیمایشی، جامعه آماری تحقیق مردمان لک ساکن در ایران بوده و تعداد 397 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده است. نتایج بدست آمده مؤید قرارگرفتن ابعاد فرهنگی و اجتماعی هویت قومی در حوزه همگرایی با هویت ملّی و همچنین قرارگرفتن احساس محرومیت و طردشدگی قومی در حوزه واگرایی با هویت ملّی است. ضرایب استاندارد رگرسیون نشان میدهد که احساس محرومیت بیشترین اثر تقویتی را بر متغیر هویت قومی و باستانگرایی و تعلقات قومی بیشترین اثر تقویتی را برهویت ملّی دارند. همچنین متغیر تحصیلات در هویت قومی نقش تضعیف بخش و در هویت ملّی نقش تشدید بخشی را ایفا مینماید.
This paper studies the sociological areas of convergence and divergence national and ethnic identity of Iranian Lak people. The Lak ethnic is neither Lor nor kurd, but it belongs to independent original Iranian ethnics which dates back to thousands of years, and their language is laki which belongs to the West -North Iranian languages. The research method is surveying and Statistical society is the Lak people living in Iran from whom 397 participants were selected through multi-stage cluster sampling. The results confirm that the cultural and social aspects of ethnic identity converge with national identity the sense of deprivation and ethnical exclusion divergence from national identity. Standard regression coefficients show that the sense of deprivation has the highest reinforcing effect on ethnical identity and ancientism and sense of belonging to the ethnic has the highest reinforcing effect on national identity. In addition the education variable has a weakning role in ethnical identity and an intensifying role in national identity.
خلاصه ماشینی:
پراکندگی مردمان لک در نقاط مختلف داخل و خارج از کشور ایران و همچنین دیدگاه های ضد و نقیض مستشرقینی مثل مینورسکی (١٣٧٩)، راولینسون (١٣٦٠) و پژوهشگران داخلی همچون ایزدپناه (١٣٨٤)، امان الهی بهاروند (١٣٨٥)، عبدی (١٣٩١) و دبیر مقدم (١٣٩٢) در مورد هویت زبانی قوم لک و عدم مطالعه منسجم و علمی و در نهایت فقدان شفافیت در مـورد هویـت قـومی آنها باعث شده است که برخی محققین آن ها را به اشتباه جزو قوم لر و یـا قـوم کـرد تلقـی نماینـد و یـا برداشت هویت پیوندی از آن ها داشته باشند.
دو ویژگی «شجاعت » و « اعتماد به نفس » در نزد دختران سما باعث شـده کـه آن هـا احسـاس قدرت نموده و در میان سه عنصر هویتیشان که شامل مسلمان بودن ، آمریکائی و قومیت آسیای جنـوبی میشود بالانس ایجاد نمایند (٩٤ :٢٠٠٩ ,Mahruq Khan &Hermansen ) اریک انونبی در تحقیقی تحت عنوان «کرد یا لر؟ هویت مناقشه برانگیز لـک هـا در اسـتان لرسـتان ایران » به مطالعه گروه قومی لک های مقیم لرستان پرداخته است .
26 (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های تحقیق نشان میدهد هویت ملی با شـدت گـرایش ٤/٢٧ در مقایسـه بـا هویـت قـومی از میانگین بالاتری برخوردار است و هویت قومی با میانگین ٣/٩٩ در مرتبه دوم قرار دارد.