چکیده:
هدف مقاله ، اندازهگیری تاثیر استفاده از اطلاعات گذشته و آینده در مدیریت هزینه استراتژیک در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور سه فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین و دادههای مربوط به 120 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش دادههای تابلویی با رویکرد اثرات ثابت، بررسی و آزمون شد. نتایج نشان داد که بزرگی رشد فروش تاریخی (به عنوان اطلاعات گذشته) تاثیر مثبت معناداری بر عدم تقارن رفتار هزینه داشته اما نوسانات فروش تاریخی (به عنوان اطلاعات گذشته) تاثیر منفی معناداری بر عدم تقارن رفتار هزینه دارد. در نتیجه، زمانی که سطح فروش بیثباتی بیشتری دارد، انتظار بر این است که واکنش نامتقارن هزینه کاهش یابد. علاوه بر این، نتایج نشان داد نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (به عنوان اطلاعات آینده) تاثیر معناداری بر عدم تقارن رفتار هزینه، در مدیریت استراتژیک هزینه ندارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٥/ بهار ١٣٩٩ هدف اين پژوهش ، بررسي تجربي ارتباط ميان متغيرهايي است که مي تواند آگـاهي مـديران را در توزيع تقاضاهاي گذشته و آينده و انتخاب تعهد (الزام ) در برابر انعطاف پذيري به عنوان شـواهدي در عدم تقارن رفتار هزينه ، افزايش دهد.
با توجه به مطالب بيان شده ، فرضيه اول پژوهش استدلال مي کند شرکت با بزرگي و پايداري رشد فروش تاريخي بيشتر، واکنش نامتقارن هزينه بزرگتري دارد؛ زيرا در اين شرايط مديريت انتظارات رشد آتي بيشتري داشته و در منابع تعهد شده بلندمدت سرمايه گذاري کرده و در صورت کاهش فروش ، هزينه تعديل بالايي بابت منابع استفاده نشده به شرکت تحميل شده که سبب بزرگي بيشتر عدم تقارن واکنش هزينه مي شود.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٥/ بهار ١٣٩٩ ١٠-٢-١- نتيجه آزمون فرضيه اول در اين فرضيه به بررسي تأثير رشد فروش تاريخي بر واکنش نامتقارن هزينه در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است .
در نتيجه ، اين انتظار وجود دارد نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري بيشتر سبب ايجاد انتظارات رشد آتي بيشتري شود و مديريت با توجه به اين انتظارات ، در منابع تعهد شده بلندمدت سرمايه گذاري کرده و در صورت کاهش فروش ، هزينه تعديل بالايي بابت منابع استفاده نشده به شرکت تحميل شده که سبب بزرگي بيشتر عدم تقارن واکنش هزينه مي شود.
(2015), “The Confounding Effect of Cost Stickiness on Conservatism Estimates”, http://ssrn.