چکیده:
هدف تحقیق حاضر اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامة حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی و به لحاظ روش جمعآوری میدانی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 بودند (320=N) که تعداد 175 نفر براساس جدول مورگان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساختة 25سؤالی الگوگرفته از پرسشنامة اعلایی اردکانی (1387) و اصول جهانی حکمرانی خوب جنبش المپیک (2008) با طیف 5 ارزشی لیکرتی (خیلی کم تا خیلی زیاد) استفاده شد. روایی پرسشنامه براساس رواییسنجی لاوشه تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0= α) بهدست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی، شاخصهای تلاش تا حصول نتیجه، تأکید بر اثربخشی نقشها و وظایف، ارتقای رفتار حرفهای و مبتنی بر قانون، شفافسازی، ظرفیتسازی و کارگروهی، بازخورد و پاسخگویی و تأکید بر دانشافزایی بهعنوان هفت اصول حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان شناسایی شد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که مدل اصول حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران از برازش مطلوبی برخوردار است. در نهایت میتوان گفت الگوی حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان با توجه به مدل ساختاری پیشنهادی که مبتنی بر شاخصها و اصول بهدست آمده است، نظام نوینی را طراحی میکند که براساس آن میتوان از همة توانمندیها و ظرفیتهای وزارت برای ارائة خدمات عمومی و تخصصی کارامد و رشد و توسعة ورزش و همچنین رشد نیروی انسانی در سازمان استفاده کرد.
As a correlation-oriented research, the papers uses the descriptive design which is practical in terms of purpose and exploratory in terms of type and uses field data as its data collection method. (N=320). Based on the Morgan Table, 175 individuals were selected through the simple random sampling technique. A 25 item researcher developed prototype questionnaire adapted from A’laei Ardakani (2008) and Olympics Movement good governance global principles (2008) was used across a five-point likert scale (ranging from very low to very high). The validity and reliability of the questionnaire were determined using Lawshe’s validity test and Crobach’s alpha coefficient (α=0.81), respectively. For data analyses, the SPSS v.18 and Lisrel v.8.5 software programs were used for the descriptive (mean and standard deviation) and inferential (exploratory and confirmatory factor analysis) data. According to the factor analysis results, the indices of trying until realization of goals, emphasis on effectiveness of roles and responsibilities, promotion of professional and law-abiding conduct, transparency, capacity building and teamwork, feedback and accountability, and emphasis on knowledge expansion were identified as seven principles of good governance in Iran Youth and Sport Ministry.