چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی مهارتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. این تحقیق براساس هدف، کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند. نمونة آماری پژوهش بهصورت در دسترس و تعداد 80 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای تحقیق از روش میدانی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامة محققساخته (0. 97=α) استفاده شد. بهمنظور تبیین و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون T تکنمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندة پنج بعد بهعنوان مهارتهای پژوهشگری بود که بهترتیب مهارتهای طراحی ابزار تحقیق، تفسیر نتایج تحقیق، مهارتهای آماری، جمعبندی نتایج تحقیق و جستوجو در ادبیات تحقیق، رتبهبندی شدند که نقاط ضعف تا قوت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی بودند.
The aim of current study is to identify and rating the research skills in postgraduate students of Tehran University, faculty of physical education. This article is applied in terms of the goal and is a descriptive survey in terms of method. The statistical population of the study includes the postgraduate students of Tehran University, faculty of physical education. Sample consists of 80 students who selected based on availability. Method of data collection was field method, including interviews and researcher-made questionnaires (α=0.97). Exploratory factor analysis and one-sample T-test applied to explain and analyze the data. The result of the study exhibits 5 factors of research skills. They were survey instrument design, interpretation of research results, statistic skills, summarizing research results and search in the literature, respectively, these are weaknesses to strengths of the postgraduate student of physical education