چکیده:
هدف این پژوهش طراحی مدل تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان شمال شرق کشور در سال 1398 است که با رویکرد آمیخته (کمی، کیفی) و طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه را دو گروه تشکیل دادند. در بخش کیفی، خبرگان جامعه علمی از متخصصان دانشگاه فرهنگیان و در بخش کمی کلیه اعضای هیئتعلمی و اساتید مدعو، مدیران و معاونین دانشگاه فرهنگیان که بر اساس آمار سازمان مدیریت برنامهریزی استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تعداد 732 نفر بودند. نمونه آماری بخش کیفی 18 نفر از خبرگان علمی با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع انتخاب شدند و در بخش کمی تعداد 302 نفر نمونه (بر اساس جدول مورگان) بهصورت تصادفی طبقهای موردبررسی قرارگرفته و جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته ونیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته تعالی سازمانی استفاده شد که از ۲ بعد اصلی و ۹ بعد فرعی پنج معیار توانمندسازها (رهبری، خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، سایر منابع و شراکتها، فرایندها) و چهار معیار نتایج (نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج عملکرد، نتایج جامعه) برگرفته از نتایج حاصل از مصاحبههای بخش کیفی بهرهگرفته شد. پس از جمعآوری دادههای کیفی، بااستفاده از روش تحلیل محتوا، مفاهیم، مقولهها و عوامل اصلی و فرعی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتند و برای معناداری رابطه بین متغیرها از آزمون t استفاده شد. در این پژوهش مقدار t ابعاد تعالی سازمانی از ۵۳/۲۴ تا ۵۵/۱۶ تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار t مفروض (۹۶/۱) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنیداری و مثبت بودن این ضریب میتوان بیان کرد که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت و مستقیم میگذارد. بیشترین مقدار t مربوط به بعد اصول مدیریت و استقرار آن و کمترین آن بعد رغبت و انگیزه کارکنان است و درنهایت طراحی مدل با استفاده از معادلات ساختاری انجام گرفت.
The purpose of this study was to develop and design a model of organizational excellence in Northeast Iran University of Culture in 1398 which was conducted using a mixed (quantitative, qualitative) and exploratory approach. The study population consisted of two groups. Qualitative department, scientific community experts, Quantity of all invited faculty members, managers and deputies of Farhangian University based on Statistics Management Planning Organization of Khorasan Razavi, North and South provinces 732 persons. 302 people Nor were selected based on Morgan table to complete the questionnaire. To gather data in a quantitative section, a researcher-made questionnaire of organizational excellence was used, consisting of two main dimensions and two sub-dimensions of five empowerment criteria (leadership, policy and strategy, human resources, other resources and partnerships, processes) and four outcome measures (customer outcomes). , Staff results, performance results, community outcomes) were extracted from the results of qualitative interviews. To analyze the qualitative data, Grounded Theory method and t-test were used for significance of the relationship between variables. In this study, the value of t-dimensions of organizational excellence is estimated from 0.5 to 0.5 which is calculated more than the assumed t value (0.5). Therefore, considering the significance and positive of this coefficient, it can be stated that all the above dimensions have a positive and direct effect on it. The highest value for t is related to the principles of management and deployment, and the least to the satisfaction and motivation of employees.
خلاصه ماشینی:
به منظور گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته ونیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته تعالی سازمانی استفاده شد که از ٢ بعد اصلی و ٩ بعد فرعی پنج معیار توانمندسازها (رهبری ، خط مشی و استراتژی ، منابع انسانی ، سایر منابع و شراکت ها، فرایندها) و چهار معیار نتایج (نتایج مشتریان ، نتایج کارکنان ، نتایج عملکرد، نتایج جامعه ) برگرفته از نتایج حاصل از مصاحبه های بخش کیفی بهره گرفته شد.
(جهان بین و همکاران ، ١٣٩١) ایمانی گله پردسری و همکارانش ناظم و کریم زاده در سال ١٣٩٧ به بررسی شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل EFQM١ در دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.
کفاش و ضامنی در سال ١٣٩٧ در تحقیقی با هدف ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری معنوی و تاب آوری بر تعالی سازمانی بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به این نتیجه رسیدند که تاب آوری و رهبری معنوی بر تعالی سازمان تأثیر دارند و پس از آن به ترتیب ابعاد نتایج مشتریان ، نتایج جامعه ، خط مشی و استراتژی، نتایج کلیدی عملکرد، فرآیندها، کارکنان و شرکای تجاری قرار دارند.
یافته ها ١) ابعاد و مؤلفه های مدل تعالی سازمانی در دانشگاه های فرهنگیان شمال شرق کشور کدامند؟ جهت بررسی و پاسخ گویی به این سؤال پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته تعالی سازمانی که در مرحله ی کیفی تدوین گردیده بود، به عنوان ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پژوهش استفاده شد.
An assessment of Shahid Beheshti University performance based on EFQM organizational excellence model, Management and Planning in higher education Quarterly, 7(1), 36-79.