چکیده:
ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ اثربخشی ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری بود. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از طرح آزﻣﺎﻳﺸﻲ از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از نمونه‏ گیری تصادفی ساده از ﺑﻴﻦ کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شماره 1 شهر تهران در سال 1398 تعداد 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزﻣﺎﻳﺶ و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش ‏ تحت آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان قرار گرفت، اﻣﺎ ﮔﺮوه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات یادگیری کلورادو (2011)، تنظیم هیجانی شیلد و کیکتی (1998) و کارکردهای روزانه حافظه گیورتن، مجروس، لیجیون و کتل (2018) بود. داده‏ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزمون ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار گرفت. نتایج ﻧﺸﺎن داد آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری اثربخش بود. می ‏توان گفت که نتایج، آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری را تائید کرد.
Aim of study is determining the effectiveness of mindfulness for children on emotion regulation and everyday memory functioning in childern with learning disabilities. This research utilized a pre-test and post-test experimental design with a control group. In this study, by random sampling method 30 children with learning disabilities were selected from tehran city in year 2109 and they were then assigned to experimental and control groups (n=15 for each group). The experimental group received mindfulness for children, but the control group did not receive any intervention. The research instrument was learning difficulties questionnaire of Colorado (2011), emotion regulation scale of Shields and Cicchetti (1998) and memory measure of everyday memory functioning of Geurten, Majerus, Lejeune and Catale (2018). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed mindfulness for children significantly was effective on emotion regulation and everyday memory functioning in children with learning disabilities. The results of this study showed that mindfulness for children can effect on emotion regulation and everyday memory functioning in children with learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
لذا بر اساس آنچه گفته شد سؤال پژوهش این است که آیا آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مؤثر است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح از نوع پيش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود.
در ادامه برای بررسی اثربخشی ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفادهشده است که نتایج آن در جدول 7 و 8 آمده است.
بعدازاین، به بررسی این موضوع باید پرداخته شود که آیا هریک از متغیرهای وابسته (تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه) بهطور جداگانه از متغیر مستقل (آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان) اثر پذیرفته است یا خیر؟ بدین منظور از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره استفادهشده است که نتایج آن در جدول 8- ارائهشده است.
نتایج ﻧﺸﺎن داد آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری اثربخش بود.
لذا منطقی است که آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان و کارکردهای روزانه حافظه کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مؤثر و اثربخش باشد.
The research instrument was learning difficulties questionnaire of Colorado (2011), emotion regulation scale of Shields and Cicchetti (1998) and memory measure of everyday memory functioning of Geurten, Majerus, Lejeune and Catale (2018).
The results showed mindfulness for children significantly was effective on emotion regulation and everyday memory functioning in children with learning disabilities.
The results of this study showed that mindfulness for children can effect on emotion regulation and everyday memory functioning in children with learning disabilities.