چکیده:
ارزش، اعتبار، حیثیت، قدرت نرم، مزیت، سود و ... از الصاقات نام و تصویر مثبت یک کشور است. امروزه ارزش برند و تصویر ادراکی ملت و کشور، حکم طلای نامرئی را دارد. رقابت شهروندان و مردم عادی دنیا، برای دسترسی به نام و گذرنامه یک کشور معتبر، این مسئله را به خوبی نشان میدهد. کره جنوبی از جمله کشورهایی است کهادراک بصری آن در دنیای امروز، جذابیت و ارزشمندی را به همراه دارد. بر همین اساس این مقاله با تشریح و مفهومشناسی حوزۀ برندینگ ملت، به بررسی چگونگی ساختبندی تصویرسازی ملی در کره جنوبی بر مبنای گسترش موج فرهنگ کرهای (هالیو)، میپردازد. بر همین اساس پرسش اساسی این پژوهش این است که مهمترین عامل موفقیت پروژه تصویرسازی و ساخت برندینگ ملت کره چه بوده است؟ این نوشتار با مفهومشناسی برندینگ ملت و تصویرسازی ملی و در پاسخ به پرسش پژوهش، مهمترین مولفۀ موفقیت کره جنوبی را در زمینۀ برندینگ و تصویرسازی ملت و مدیریت شهرت بینالمللی، نهادسازی راهبردی میداند و بر همین اساس به توضیح برخی از مهمترین نهادهای سیاستگذاری در رابطه با برندینگ و تصویرسازی ملی کره جنوبی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس اين مقاله با تشريح و مفهوم شناسي حوزة برندينگ ملت ، به بررسي چگونگي ساخت بندي تصويرسازي ملي در کره جنوبي بر مبناي گسترش موج فرهنگ کره اي (هاليو)، ميپردازد.
اين پژوهش با بررسي فرآيند ساخت و مديريت برندينگ و تصوير ملي کره جنوبي از طريق موج فرهنگ کره اي يا هاليو بر مبناي حوزة مطالعاتي برندينگ و تصويرسازي ملي، بر اين امر تاکيد ميکند که مهمترين عنصر موفقيت کره جنوبي در بازسازي و مديريت تصوير و برندينگ آن ، نهادسازي راهبردي براي پروژة تصوير ملي و برندينگ ملت کره جنوبي بر مبناي ساخت بندي تصوير کرة جهاني ١ بوده است .
فرهنگ کره همراه با موج کره اي يا هاليو (Hallyu) امروزه اکثر کشورهاي دنيا از جمله ايران را در نورديده و درام ها و فيلم هاي کره اي و موسيقي کره ؛ برندينگ ملت کره را در دنيا افزايش داده و همزمان باعث علاقه مندي شهروندان کشورهاي ديگر براي خريد کالاهاي کره اي، تحصيل در کره ، يادگيري زبان کره اي و مسافرت به کره شده است (١٥-١٤ :٢٠١١ ,Kim and Kim).
علاوه بر اين ، دبير کل قبلي سازمان ملل ، بان کي مون ،٣ که خود نيز کره اي بود در سخنرانياي در پارلمان کره جنوبي در سال ٢٠١٢ به گسترش فرهنگ کره اي و کمک آن به صلح و وحدت ملت ها اشاره کرد ( UN Secretary Speech in ٢٠١٢ ,National Assembly of South Korea ).
The Presidential Council on Nation Branding, Korea کره ، فرهنگ و کالاهاي آن ، مديون سياست ها و برنامه هاي استراتژيک اين نهاد کارآمد دولتي ـ خصوصي است .