چکیده:
در گنجینه ی هنر ایران، آثار کمنشان یا بینشان بسیاری وجود دارد که به جهت اینکه انتقال دهندۀ فرهنگ پیشینیان هستند، دارای اعتبار و ارزشی ویژهاند. یکی از این آثار مجموعه دیوارنگاریهای صفوی بازار قیصریه ی اصفهان است. دیوارنگارههای سردر بازار قیصریه ی اصفهان بازتاب دهنده ی پوشش رزم و شکار آن دوره از مردم ایران و پوشش برخی از زنان و مردان اروپائی هم عصر است. این مجموعه آثار به دو بخش ایرانی و اروپایی تقسیم شده است. پوشش ایرانی سمت راست و در بالای سردر و پوشش اروپائی در سمت چپاست. از آن جاکه این دیوارنگاریهای معاصر هم بودهاند، مساله این تحقیق به طور مشخص، شناخت تشابه و تمایزهای دیوارنگاریهای بخش اروپایی و ایرانی این مجموعه آثار است. هدف این پژوهش شناخت بهتر گنجینههای هنری ایران است. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و مشاهدۀ تصاویرگردآوری شده، و به شیوۀ تحلیلی- توصیفی تهیه و تنظیم شده است. در نتایج این پژوهش مشخص شد که پوشش ایرانیان در نگاره ها تنوع رنگی زیادی دارد اما شکل کلی لباس صفویان بسیار به یکدیگر شبیه است. در بخش پوشش اروپایی تنوع زیادی در مورد شکل لباس دیده میشود اما تنوع رنگ در میان آنها کم است.
The present article aimed to investigate the clothing style of figures depicted on Isfahan's Kaisariyeh market entrance and study the design and color of these images. Various books and articles have been published on the historical and architectural background of Isfahan's Kaisariyeh market; nonetheless, there is a paucity of information on the wall paintings of this market.The exciting information presents the type of these paintings and their implementation. For instance, Shahabinejad et al. (2012), in his article entitled: "The perspective of Naghsh-e Jahan Square in Isfahan: values and Problems," studied this artwork and its visual, functional, and suggestive merits; however, the paintings depicted on the entrance have not been taken into account.Moreover, Ishaqi (2014) in his master's thesis entitled "Designing a Business-Recreational Center in Tehran District 4, Considering Architectural Impact on Increasing Efficiency" has used traditional markets, such as Isfahan's Kaisariyeh market, to design and create commercial venues. Tofangsaz (2014) in his master's thesis entitled "Revival of the dock of the mint complex of Isfahan's Kaisariyeh market" has studies the mint of this market and its revival. To the best of our knowledge, no study has been conducted on the garments of figures depicted on wall paintings of Kaisariyeh market.
خلاصه ماشینی:
تاریخ دریافت : ٩٨/٠٦/١١ تاریخ پذیرش : ٩٨/٠٨/١٥ بررسی پوشش پیکره ها در دیوارنگاره های سردر بازار قیصریه اصفهان چکیده در گنجینه هنر ایران ، آثار کم نشان یا بی نشان بسیاری وجود دارد که به جهت این که انتقال دهندٔە فرهنگ پیشینیان هستند، دارای اعتبار و ارزشی ویژه اند.
همچنین اسحقی )١٣٩٣( در پایان نامه کارشناسی ارشد خود، »طراحی مرکز تجاری -تفریحی در منطقه ٤ تهران ؛ با توجه به تأثیر معماری در افزایش بازدهی « برای طراحی و ایجاد فضاهای تجاری ، از بازارهای سنتی از جمله بازار قیصریه اصفهان بهره گرفته است .
در واقع قسمت هایی از بازار اصفهان در دوران آل بویه ، سلجوقیان و آل مظفر بنا شده است ؛ اما تاریخ باشکوه آن به زمان شاه عباس اول ، پنجمین پادشاه صفوی می رسد )بهشتی ، ١٣٨٨: ١٠٢-١٠٠( و به دست معمار معروف این دوره ، استاد عل اکبر اصفهانی در سال ١٠١١ه .
)تصویر٦) منبع : )آرشیو میراث فرهنگی اصفهان ( ب ( بالاپوش : بالاپوش مردان ایرانی در نگاره ها پوششی بلند است تا حوالی زانو که در مرکز جلو باز بوده و دکمه می خورد و آستین های بلندی تا مچ دارد.
)تصویر٨و٩)(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر ٨ نگاره سمت راست ، مهمانی اروپائیان منبع : )آرشیو میراث فرهنگی اصفهان ( تصویر ٩ بخشی از تصویر٨، کلاه ، یقه ، وپیراهن نقش دار زنانه منبع : )آرشیو میراث فرهنگی اصفهان ( ب ( بالاپوش : آنچه بیش از همه در میان پوشش پیکره ها دیده می شود یقه لباس ها می باشد که برای مردان و زنان استفاده شده است .