Skip to main content
فهرست مقالات

قاآنی و نوپردازان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : قاآنی، شعر، هنر، ادبی، قاآنی و نوپردازان، ناقد، دیوان، طبع، هزلیات قاآنی ارزش ادبی، مدح

خلاصه ماشینی:

"راستی جای تأسف است که ناقدان سخن و داوران ادب در محیط ادبی کشور ما کسانی از اینگونه باشند!!ناقد نگفته است مقصود از گداطبعی قاآنی چیست؟اگر مقصود اینست که او شاعری مداح بوده،باید دانست علاوه از آنکه شاعر در طرز فکر خود آزاد است در عصر قاآنی شعر و هنر در خدمت درباریان و صاحبان قدرت بوده‌ و آنها بوده‌اند که از شعر و هنر حمایت میکرده‌اند،همچنانکه شاعران معاصر قاآنی‌ چون«صبا»«مجمر»«سروش»«وصال»«محمود خان»و امثال اینها همه در اثر حمایت‌ و تشویق همان اشخاص ذی نفوذ که ممدوح قاآنی بوده‌اند در فن خود بمرتبهء کمال‌ رسیده و بشکرانه آن حمایت‌های بی‌دریغ قسمتی از آثار خود را نثار حامیان خود کرده‌ اند،و این رسم که هنر شعر و ادب در خدمت صاحبان قدرت باشد منحصر بایران نبوده‌ و در آن زمان حتی در اروپا هم می‌بینیم شعر و نقاشی و موزیک و بطور کلی هنر بیشتر در خدمت دو مرکز قدرت یعنی دربار و کلیسا بکار میرفته است و بیشتر هنرمندان از هر رشته نبوغ هنری خود را مدیون حامیان خود بوده‌اند. دیوان شاعران قصیده‌سرای ایران از آغاز شعر فارسی تا زمان مشروط پر از مدح است،از اینها گذشته مدح و مداحی نوعی از فنون شعر است و قاآنی اول شاعری‌ نیست که بمداحی پرداخته حتی سعدی و فردوسی و نظامی و حافظ هم مدح بزرگان‌ سیاست و کشورمداران را بسیار گفته‌اند ولی همچنانکه هر شاعری فنی از شعر را شیوه‌ خاص خود قرار میدهد«قاآنی»هم مدیحه‌سرائی را شیوهء خود ساخته و در اینکار بیشتر از دیگران ممارست کرده و در هر صورت نمیتوانیم او را باین دلیل محکوم و مطرود کنیم که چرا مدح گفته است؟ بحث ما باید روی شعر و ارزش هنر او باشد نه روی نوع گفتار و طرز فکر او؟؟ مثل اینست که ما طلائی را که از آن بت ساخته‌اند بی‌ارزش بدانیم بدلیل آنکه بمصرف‌ ساختن بت رسیده است!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.