Skip to main content
فهرست مقالات

آبستره: نقشی بر آئینه خیال

نویسنده:

(14 صفحه - از 130 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : آبستره، کاندینسکی، هنری، نقاشی، کوبیسم، رنگ، هنر آبستره، رنگ زرد، حرکت، آبستراکسیون

خلاصه ماشینی:

"اما عملا تا رسیدن به فرم‌های ابداعی‌ و عینیت‌بخشیدن به ذهنیت ناب و بی‌پروای هنرمند، چندی نگذشت که کاندینسکی سنگ بنای آثاری را گذارد که یا هیچ‌گونه وجه مشترکی با فرم‌های بیرونی‌ نداشتند و یا ارتباطشان آن‌چنان تجریدی بود که توان‌ دریافت اصل و اساس عامل الهام‌بخش به دشواری‌ ممکن می‌نمود آبستره که به معانی گنگ،مبهم و نارساست‌ و با عناوینی همچون نقاشی غیرفیگوراتیو و یا غیرمعرف‌ همراه است از لحاظ عملی در سال 1910 در اروپا زاده‌ شد و طی مراحل بعدی به دو طریق اصلی تقسیم گردید. کاندینسکی-بنیانگذار آبستره-عمدتا به‌ جریان اول و یا طریق عقلانی در بکارگیری شکل و رنگ تعلق دارد و هموست که منطق خود را در نوشتاری‌ تحت عنوان(معنویت در هنر)به سال 1912 منتشر (به تصویر صفحه مراجعه شود) ساخت و عنوان آبستره را با تشکیل گروه«سوارکار آبی»در مونیخ بکار گرفت. طی این سالیان موناکو دلبسته مضامین رومانتیک و اکسپرسیونیستی است و حتی کوبیسم بعنوان یکی از جنجال‌برانگیزترین مکاتب عصر در موناکو توفیق‌ چندانی نمی‌یابد درحالیکه پاریس،پیشتاز پذیرش‌ هرگونه تفکر نوین هنری است و آبستره نیز از این قاعده‌ مستثنی نیست،گرچه توان برابری با فوویسم و کوبیسم‌ را ندارد ولی به‌عنوان نظری نو،هنرمندانی متمایل به‌ آبستراکسیون،دلونی با تجربیاتی وسیع در فوویسم و کوبیسم،سوای خلق آثاری غیرفیگوراتیو،در نوشته‌ای‌ تحت عنوان(سوارکار آبی)،با همیاری مارک،از (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاشان پیرو آبستره،به دفاع از نظرات کاندینسکی‌ می‌پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.