Skip to main content
فهرست مقالات

در نوآوری جایگاه سنت باید محفوظ باشد

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : خط ، هنر ، نسخ ، ثلث ، اسلامی ، نستعلیق ، استاد ، خط نستعلیق ، خط ثلث ، سینما

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اینکه قم به مرکز نزدیکتر بود،در تهران با جناب استاد سید حسن میرخانی‌ آشنا شدم،و این استاد بزرگوار،بنده را راهنمایی کرد و با همان مجموعهء هنر خطی که ایشان به صورت جزوه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) منتشر می‌کرد مرا راهنمایی نمود و من خط نستعلیق را ابتدا از سرمشق‌های خطوط این استاد شروع کردم. من پس از اینکه از بنیاد شهید بیرون آمدم،وقت بیشتری را مصرف‌ کار خط و خوشنویسی کرده‌ام،و چون بچه‌هایم در همین خطوطی که من کار می‌کنم و یا به قلمروهای‌ تذهیب و مینیاتور هم علاقندند با سه پسرم مجموعا به (به تصویر صفحه مراجعه شود) انجام همین کارهای هنری خوش هستیم و در یک‌ محیط خانوادگی،سخت‌کوشانه،کار و باری مگر هنر و اندیشه‌ورزی در این عرصات نداریم. -متأسفانه،حتی یادم هست که تاریخ و جغرافیای سال پنجم به خط آقای سلحشور بود و چاپ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خیلی قشنگی هم داشت؛لذا طبیعی است که محیط ایران،می‌طلبید که انسان این خط را کار کند. مخصوصا با دوستان هنرمند که نشست و برخاست داریم این مسئله مطرح می‌شود که چرا انجمن‌ خوشنویسان ایران،خط اول و دوم تعیین کرده است و می‌گوید نستعلیق خط اول و مثلا ثلث یا نسخ خط دوم، درحالی که هر کدام برای خود،شأن خاصی دارند. اخیرا-در این‌ چندسال انقلاب-گروهی از خطاطان جوان و خوب، در نسخ و ثلث پا گرفتند و انصافا به اینان امید بسیار زیاد است،حتی در این اواخر که جناب آقای خاتمی،وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی،حکم مجددی به بنده‌ برای نمایندگی در انجمن خوشنویسان لطف فرمودند، تأکید داشتند که باید همه رشته‌های خطوط اسلامی‌ ترویج شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.