چکیده:
طی سالیان اخیر بانکداری اینترنتی به سرعت در حال تبدیلشدن به ابزاری قوی در امر تجارت الکترونیک میباشد. رشد سریع اینترنت، فرصتها و تهدیدهای جدیدی را پیش روی کسبوکارها باز نموده است. انتظار میرود تا با توسعه تکنولوژیهای جدید بانکداری اینترنتی مهمترین روش بانکداری مورد استفاده افراد باشد. بانکداری اینترنتی علاوه بر کاهش هزینهها، حضور فیزیکی مشتریان در باجهها را نیز کاهش میدهد، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بانکداری اینترنتی بر قصد خرید مشتریان بانک ملت است که جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان بانک ملت شهر تهران میباشد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی و محاسبه حجم نمونه با توجه به جدول مورگان استفادهشده است. این مطالعه از انواع تحقیقات کمی است و روش تحقیق، توصیفی و کاربردی میباشد. جهت جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفادهشده است. تعداد اعضای نمونه با توجه به نامحدود بودن جامعه با استفاده از جدول مورگان 384 به دست آمد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه میباشد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی حاکی از روایی سازه پرسشنامه است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS (نسخه 22) جهت آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون) استفاده شد. بررسی برازش مدل تحقیق و آزمون فرضیات نشان داد که دسترسی به خدمات، خدمات ارائهشده، ارتباط شخصی، امنیت و شهرت بر قصد خرید مشتریان بانک ملت تاثیر معناداری دارد.
he main purpose of this study was to investigate the impact of knowledge management on the financial performance of an organization with regard to the mediating role of innovation and organizational intelligence. The purpose of this study was applied research based on survey data collection method and descriptive-correlational research method. The statistical population of this study consisted of thirty-one managers of banks active in the banking industry. Due to the low volume of the statistical population, the statistical sample was considered equal to the number of the statistical population. Library and field research (questionnaire) were used to collect the research data. In this study, structural equation modeling method was used to analyze the collected data and test the research hypotheses in PLS software. The hypotheses test results showed that knowledge management has a positive and significant effect on the financial performance of the organization, which directly accounts for 0.645 of the changes related to the financial performance of the organization. The research findings also showed that innovation and organizational intelligence have a positive impact on the financial performance of the organization and explain 0.718 and 0.475 of the changes related to the variables of financial performance of the organization respectively. The Sobel-Waff test showed that 95% confidence level of knowledge management through the mediating variables of innovation and organizational intelligence had a positive and significant effect on the financial performance of the organization
خلاصه ماشینی:
در پايان نيز نتايج بدست آمده از آزمون سوبل و واف نشان داد که در سطح اطمينان ٣٢ درصد مديريت دانش از طريق متغير هاي ميانجي نوآوري و هوش سازماني بر عملکرد مالي سازمان تاثير مثبت و معناداري دارد.
هدف اصلي اين پژوهش بررسي تاثير مديريت دانش بر عملکرد مالي سازمان با توجه به نقش ميانجي متغيرهاي نوآوري و هوش سازماني در صنعت بانکداري است.
در ارتباط با تاثير پياده سازي مديريت دانش بر بهبود عملکرد سازمان، تاثير نواوري بر بهبود عملکرد سازماني و 2 Hau et al 3 Wu Wang 4 Orenga-Roglá & Chalmeta 5 Ulrich & Brockbank 6 Ramakrishnan 7 Hercy & Belanchard 8 Sadeghi& Mohtashami 9 Yusuf 10 Shujahat et al.
11 Yolles همچنين ارتباط هوش سازماني و عملکرد سازماني تحقيقاتي بسياري تا کنون صورت گرفته است؛ اما تا کنون پژوهشي که به طور همزمان تاثير دو متغير نوآوري و هوش سازماني را به ميانجي در رابطه ميان مديريت دانش و عملکرد مالي سازماني عنوان متغيرهاي در صنعت بانکداري مورد بررسي قرار دهد، صورت نگرفته است.
نوآوري به وسيله شامپيتر تعريف شده است، او بيان مي کند که خلقيت، نيروي محرکه اي براي توسعه مي باشد و به معناي امادگي و تمايل شرکت براي پذيرش ايده هاي جديدي است که منجر به توسعه و عرضه محصولت جديد مي شود )روبرا و کيرکا٦٢٨٦،٦٣( نوآوري به عنوان يک عامل حياتي براي سازمان تاثيرات بسيار مهمي بر نتايج سازماني دارد و مي تواند سازمان به ارائه ايده ها، اختراعات و اکتشافات جديد که منجر به توليد محصولت و خدمات مي 21Alavi & Leidner 22 Bose 23 Gabriel, Navarro 24 Lin 25 Lawson 26 Obeidat et al.