چکیده:
سازمانها برای ازعهده برآمدن رقابت و تداوم رشد و حیاتشان همواره به دنبال کسب مزیت رقابتی هستند. نوآوری از مهمترین روشهای اصلی آن میباشد. به همین دلیل محققان مدلهای نوآوری متعددی را ارائه نمودند. در این مقاله انواع نوآوری و مدلهای نوآوری را مورد بررسی مفهومی قرار خواهیم داد. اما هدف اصلی مقاله ارائه مدل نوآوری در فرآیند تولید میباشد. نوآوری در فرایند تولیدی (MPI) به معنای یک تلاش سازمانی برای بازطراحی بنیادین فرایندها و سیستمهای تولیدی است که در راستای دستیابی به بهبودهای اساسی در شاخصهای عملکرد تولیدی انجام میشود. نوآوری در فرایند تولیدی شامل فعالیتهای مختلفی میشود. برخی از پیشگامان نوآوری در فرایند تولیدی بر روی نوآوری در فناوری تمرکز دارند در حالی که دیگران بر روی تغییر فرایندهای کاری و رویههای رفتاری در سازمان تاکید دارند. با این حال، در ادبیات، نوآوری در فرایند تولیدی عمدتا به عنوان یک نوع نوآوری در نظر گرفته میشود و طبقه بندیهای بیشتری در مورد آن ارائه نشده است. در این مقاله مدل نوآوری تحت عنوان چهار نوع نوآوری در فرایند تولیدی معرفی میشود و انتظارات مدیریت در مورد هر کدام از آنها بحث میشود. مسیرهای استراتژیک پایه در مورد نوعی از نوآوری در فرایند تولیدی که میتواند در یک سازمان ویژه اجرا شود نیز بحث میشود. این چهار نوع نوآوری در فرایند تولیدی از طریق مرور ادبیات مرتبط با حوزههای پژوهشی مختلف توسعه پیدا کردهاند.
Organizations Always Seek Competitive Advantage to Compete and Sustain Their Growth.
Innovation is one of its most important ways. For this reason, the researchers presented several innovation models. In this article we will conceptualize the types of innovation and models of innovation. But the main purpose of the paper is to present a model of innovation in the production process. Manufacturing Process Innovation (MPI) means an organizational effort to fundamentally redesign production processes and systems in order to achieve fundamental improvements in manufacturing performance indicators. Innovation in the manufacturing process involves various activities. Some pioneers in the manufacturing process focus on technology innovation, while others emphasize changing business processes and behavioral practices in the organization. However, in the literature, manufacturing process innovation is generally regarded as a type of innovation and no further classification is provided. In this paper, an innovation model is introduced as four types of innovation in the manufacturing process and management expectations are discussed for each of them. The underlying strategic pathways are also discussed as a type of manufacturing process innovation that can be implemented in a particular organization. These four types of innovations in the manufacturing process have been developed through a review of the literature related to different research areas.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مدل هاي اين نسل نوآوري، همان طور که در شکل زير نشان داده شده است ، بنگاه ها در راستاي بهره برداري کامل از مفاهيم نوآوري باز بايد «شبکه هاي يکپارچه دانش » را براي پشتيباني از «زنجيره تأمين دانش نوآوري» ايجاد کنند.
(نايت ،١٩٦٧) (رجوع شود به تصویر صفحه) فرايند توليد شکل ٤- مدل نوآوري (نايت ،١٩٦٧) مدل نوآوري کوپر کوپر در سال ١٩٩٨ مدل چندبعدي از نوآوري ارائه داد که انواع نوآوري در سه بعد دوتايي طبقه بندي نمود؛ که شامل محصول / فرآيند، فناوري/اداري، بنيادي/ تدريجي ميباشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٧- مدل نوآوري (رولي و همکاران ،٢٠١١) مدل نوآوري هوگارد و هونسن هوگارد و هونسن به سال ٢٠٠٤ طبقه بندي ديگري از انواع نوآوري ارائه نمودند که شامل سه نوع نوآوري (محصول ، فرآيند، سيستم هاي تجاري) است (هوگارد و هانسن ،٢٠٠٤).
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١٠- مدل نوآوري NCD مدل نوآوري سندمير و همکاران با توجه به اينکه فاز ايده پردازي در نوآوري، دوسوم از هزينه کل توسعه محصول جديد را در بردارد، نحوه انجام اين گام و به عبارتي شناسايي فرصت ها، توليد ايده ها و ارزيابي آنها بسيار مهم است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢٢- مدل فرايند چرخش نوآوري وايت مدل نوآوري تويس يا مدل تخم مرغي مدل هاي ديگري نيز براي تبيين نوآوري ارائه شده است .
مدل هاي مختلفي براي چرخه عمر نوآوري در فرايند توليدي ارائه شده است .
E. "1967,A Descriptive Model of Intra-Firm Innovation Process", Journal of Management, Vol. 40 No. 4, pp.