Skip to main content
فهرست مقالات

هنر ظریف دشمن تراشی

مترجم:

(8 صفحه - از 44 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : هنر، ویسلر، نقاشی، راسکین، پرده، دادگاه، رنگ، نقد، تصویر، خنده

خلاصه ماشینی:

"»10 (به تصویر صفحه مراجعه شود) به این ترتیب،آنچه قرار بود به صورت یک جزوه‌ نوشته شود،به پنج جلد کتاب به نام نقاشان جدید11 تغییر یافت که نخستین مجلد آن در سال 1843 منتشر شد. ویسلر در فرانسه دوستان بسیار داشت که در بین آنها با نامهایی چون مانه،دگا،مونه و تولوز-لوترک‌ (هنرمندان امپرسیونیست و امپرسیونیست متأخر قرن‌ 19 فرانسه)برمی‌خوریم،ولی او به رغم تمام این‌ پیوندها(از رئالیسم کوربه گرفته تا امپرسیونیسم و سپس‌ سمبولیسم)هنرمند مستقلی است که اساس کار خود را بر ترکیب‌بندی،هارمونی رنگ و اهمیت ماهیت‌ تصویری اثر،صرف‌نظر از موضوع،قرار داده و این‌ دیدگاه را تا سرحد انتزاع به پیش می‌راند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) روز دوشنبه،در حضور بارون هادلستن و قضات ویژه،دادگاه برای رسیدگی به شکایت ویسلر علیه راسکین تشکیل جلسه داد. پس از تشکیل مجدد دادگاه،پردهءشبانه با رنگهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) سیاه و طلایی دوباره به دادگاه آورده شد و از آقای ویسلر بازجویی بیشتری توسط دادستان به عمل آمد:«این‌ تصویر نمایشگر دورنمایی از کریمورن به همراه‌ جرقه‌های رنگی و آتشبازی است. آیا تصور نمی‌کنید فردی که به این تصویر نگاه‌ می‌کند ممکن است زیبایی خاصی در اثر نیابد؟» «من مدرک مستندی در دست دارم که نشان می‌دهد آقای راسکین به چنین نتیجه‌ای رسیده است. اگر چنین است آیا ممکن است بنده را قادر به‌ دیدن زیبایی این اثر بنمایید؟» در این موقع شاکی مکثی کرد و پس از آنکه چهرهء دادستان را به دقت برانداز کرد و به تصویر نیز نظری‌ افکند،به نحوی که به نظر می‌آمد موضوع را دقیقا مورد بررسی قرار داده است در حالی که دادگاه منتظر جواب‌ بود چنین گفت: «خیر!این عمل به همان میزان اشتباه است که‌ موسیقیدانی نواهای موسیقی خود را به گوش ناشنوایی‌ سرازیر کند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.