چکیده:
نقش کارآفرین در فرایند تغییر فناوری سببشده کارآفرینی به کانون پژوهش تبدیل شود، و شناسایی فرصت به عنوان نقطه تمرکز کارآفرینی مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی تشخیص فرصتهای کارآفرینی با توجه به نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز به روش تحلیل مسیر انجام شده است. در این پژوهش ابعاد هوشیاری کارآفرینانه نقش متغیر واسطه را دارند. به همین منظور 373 نفر از دانشجویان به کمک جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامهای خود گزارشی متشکل از خرده مقیاسهای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات، تشخیص فرصتهای کارآفرینانه [17] و هوشیاری کارآفرینانه [24] پاسخ دادهاند. در ضمن قابلیت اعتماد مقیاسها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شده است. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نتایج نشان میدهد که سواد فناوری اطلاعات به صورت مستقیم بر تشخیص فرصتهای مطالعاتی تاثیر ندارد. بلکه به واسطه ابعاد هوشیاری کارآفرینانه (پویش و جستوجو، و همکاری و ارتباط) بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه تاثیر غیرمستقیم دارد. از میان ابعاد هوشیاری کارآفرینانه، بعد پویش و جستوجو بیشترین تاثیر را بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دارد. کارآفرینان با شناسایی و هدفگیری فرصتهای پیش رو، اقدام به بهرهبرداری آنها، فرایند تولید بازار و تحقق نیازهای اجتماعی و اقتصادی را رونق میدهند. کارآفرینانی که قابلیت هوشیاری کارآفرینانه بالایی دارند، میتوانند اطلاعات روزآمدی کسب کنند و با پردازش اطلاعات کسبشده، شانس بیشتری برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه ایجاد کنند.
The role of the entrepreneur in the process of technology change has made entrepreneurship a focus of
research and identifying opportunities as the focus of entrepreneurship has been the focus of
researchers. The purpose of this study was to present a predictive model for identifying entrepreneurial
opportunities considering the role of information and communication technology literacy among
medical students of Shiraz University by path analysis method. In this study, entrepreneurial
consciousness dimensions have a mediating variable role. For this purpose, 373 students were selected
using the Morgan Table as a sample and completed a self-report questionnaire consisting of ICT
literacy subscales (Zare Moghaddam, Hesami, Rostami, and Ghorbani, 2017) identifying
opportunities. Entrepreneurial (Pahhaka, 2010) and Entrepreneurial Consciousness (Tang & Murphy,
2012) have responded. Besides, the reliability of the scales has been evaluated and confirmed by
Cronbach's alpha coefficient. The method of this research is descriptive and correlational. The results
show that information technology literacy does not directly affect the recognition of study
opportunities. Rather, it has an indirect impact on the recognition of entrepreneurial opportunities
through the dimensions of entrepreneurial awareness (scanning and searching as well as collaboration
and communication). Among the dimensions of entrepreneurial vigilance, the dimension of searching
and searching has the most impact on identifying entrepreneurial opportunities.By identifying and
targeting opportunities and taking advantage of them, entrepreneurs enhance the process of market
production and the fulfillment of social and economic needs. Entrepreneurs with high entrepreneurial
awareness can obtain up-to-date information, and by processing the information gained they, have a
greater chance of identifying entrepreneurial opportunities.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پيش بيني تشخيص فرصت هاي کـارآفريني با توجه به نقش سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات در ميان دانشجويان علوم پزشکي دانشگاه شيراز به روش تحليل مسير انجـام شده است .
در همـين 1 راستا با توجه به اهميت جايگـاه کـارآفريني و نقـش آن در راستا سچمپتر (١٩٣٤) معتقد است که فرصت ها پديده هاي موفقيت و يا شکسـت برنامـه هـاي توسـعه اي کشـور، ايـن عيني نيستند که از طريق شوک هاي وارده از خارج سازمان يا بازار ايجاد شوند، بلکه آنها به صـورت درون زا، از طريـق تحقيق با هدف ارائه مدل علي روابط ميـان سـواد فنـاوري فعاليت ها و عکس العمل هاي کارآفريناني توليد مي شوند کـه اطلاعات و ارتباطات و تشخيص فرصت هاي کـارآفريني در دانشگاه هاي تابعـه وزارت بهداشـت و درمـان ، بـه بررسـي روش هـايي را بـراي توليـد کـالا و خـدمات جديـد کشـف مي کنند.
2. Entrepreneurial opportunity recognition سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات درک تفاوت هاي متمايز ميان کارآفرينان و مديران نيـز بـه يکي از مباحث مهم عصر دانش کـه نقـش پويـايي در کار مي رود [٢٥].
اثر غيرمستقيم سواد فناوري اطلاعـات و ارتباطـات بـر بر اساس اطلاعات جدول (٣) مشاهده مي شود کـه اثـر تشخيص فرصت هاي کارآفرينانه برابـر بـا ٠/١٧ اسـت .
سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات و تشخيص فرصت هـاي بنابراين فرضيه سوم پژوهش مبني بر تـأثير مسـتقيم سـواد کارآفرينانه ايفا مي کنند، اما در بعد ارزيـابي و قضـاوت ايـن فناوري اطلاعات و ارتباطات بر ابعاد هوشياري کارآفرينانـه ، در دو بعد پويش و جستجو و همکاري و ارتباط معنادار است تبيين شده هر کدام از متغيرهاي درون زا توسط مـدل اسـت .