چکیده:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﻫﺎی ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزی ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. و روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﻬﺮداری ﻣﻨﻄﻘﻪ 6 ﺗﻬﺮان ﺑﻮده ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 120 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﺪاد 292 ﻧﻔﺮ ﺑﺮای ﺷﺮﮐﺖ در ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﮐﺎرﮐﻨﺎن از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﭙﺮﯾﺘﺰر و ﻣﯿﺸﺮا (1995) و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﻤﺲ (1391) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎ ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪ. و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد آﻣﻮزش ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ (ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﮕﺮش، ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎ) و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﮐﺎرﮐﻨﺎن راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد بین ابعاد آموزش ضمن خدمت (توسعه دانش، تغییر نگرش، بهبود مهارتها) و توانمندی کارکنان رابطه مثبت وجود دارد.
در پژوهش حاضر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 260 نفر برای شرکت در پژوهش حاضر در سطح اطمینان 95 درصد انتخاب شدند به منظور بررسی توانمندسازی کارکنان از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر و میشرا(1995) با 18 سوال ذیل 5 مولفه (احساس شایستگی، احساس معنیدار بودن، احساس موثر بودن، احساس خودمختاری و احساس اعتماد) و به منظور اندازه گیری اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت نیز از پرسشنامه ای که دارای مؤلفه های توسعه دانش، ایجاد یا تغییر نگرش و بهبود مهارت ها از پرسشنامه شمس (1391) می باشد.
جدول (1) ضريب همبستگي بين بعد توسعه دانش و توانمندی کارکنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته های جدول (1) نشان میدهد ضریب همبستگی بین توسعه دانش و توانمندی کارکنان در سطح اطمینان 95 درصد معنادار است.
جدول (3) ضريب همبستگي بين بعد بهبود مهارتها و توانمندی کارکنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته های جدول (3) نشان میدهد ضریب همبستگی بین بعد بهبود مهارتها و توانمندی کارکنان در سطح اطمینان 95 درصد معنادار است.
نتایج هدف این پژوهش تعیین بررسی رابطه آموزش ضمن خدمت با توانمندسازی کارکنان سازمان ن بود برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد و برای تحلیل داده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
بین ابعاد آموزش ضمن خدمت (توسعه دانش ، تغییر نگرش، بهبود مهارتها) و توانمندی کارکنان رابطه مثبت وجود دارد.