چکیده:
از منظر قرآن و روایات، الهی بودن دین مجوس قطعی است و رفتار ائمه اطهارو مسلمین از صدر اسلام با پیروان دین مجوس مانند برخورد با اهل کتاب بوده است؛ امّا در روایات، جناب زرتشت پیامبر صاحب شریعت دین مجوس نیست و وی به عنوان مدعی نبوت معرفی شده است. دو روایت اصلی و مهم در باب جناب زرتشت، مناظرۀ حضرت رضا با هربذ اکبر و مناظره امام صادق با شخصی زندیق است که در روایت اوّل امام با کلمه زعم و گمان به نبوت جناب زرتشت اشاره دارد و زعم گمانی است که احتمال کذب در آن قویتر است و در قرآن زعم به معنای کذب به کار رفته است و ظهور در عدم حقیقت دارد. در روایت دوّم هم جناب زرتشت مدعی نبوت معرفی میشود و ادعا، طلب چیزی برای خود است و این طلب اعم از صدق وکذب است. مهمترین نکته در رد نبوت زرتشت این است که روایات در مورد نبوت او ساکت هستند حال آنکه ائمه در مناظراتشان هر کجا نامی از انبیاء الهی برده شده است به نبوت ایشان تصریح کردهاند. روش پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانهای و تحلیل محتوا میباشد.
خلاصه ماشینی:
واکاوي ادعاي نبوت زرتشت در آيينه قرآن و حديث * ١ سيد ابوالقاسم حسيني زيدي ٢ احمد محمديان چکيده از منظـر قـرآن و روايـات ، الهـي بـودن ديـن مجـوس قطعـي اسـت و رفتـار ائمـه اطهارع و مسلمين از صدر اسلام با پيروان دين مجـوس ماننـد برخـورد بـا اهـل کتاب بوده است ؛ اما در روايات ، جنـاب زرتشـت پيـامبر صـاحب شـريعت ديـن مجوس نيست و وي به عنوان مدعي نبوت معرفي شده است .
۱ـ۲ مکان زندگي زرتشت محل زندگي جناب زرتشت مانند سال تولـدش محـل بحـث و اخـتلاف اسـت ، در کتاب مقدس زرتشتيان ، اوستا از جايگاه او به نـام ايرانـويج يـاد شـده کـه برخـي آن را آذربايجان و برخي ديگر آسياي مرکزي و ناحيه اي ميان هندوکش و هامون و هيرمند تا زرنگ و رخج دانسته اند (مزداپور، ۱۳۷۷: ۱۵ و ۱۶)، طبري مورخ مشهور سده هاي نخستين اسلامي زرتشت را از اهالي فلسطين مي داند (طبـري ، ۱۳۸۷: ۵۴/۱)، ولـي عمـوم مورخـان مانند خود زرتشتيان معتقدند او ايراني و اهل آذربايجان بوده است و محل برانگيختن او را کوهي نزديک درياچه اورميه مي دانند (توفيقي ، ۱۳۸۶: ۵۷).
۳ ـ ۲ ـ ۱ بررسي سند روايت اين روايت در جلد دوم کتاب " الاحتجاج علي اهل اللجـاج " مرحـوم طبرسـي بـه مرسل نقل شده است ، برخي با استناد به ارسال سندي حديث ، منکـر اسـتدلال بـه ايـن روايت شده اند اما شواهد و قرائني وجود دارد که با توجه به آن ها مي توان قـوت سـند را اثبات کرد، در ذيل به آن ها اشاره مي شود: ۱.