چکیده:
تلقی طیف گستردهای از متدینان آن است که وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله، سیل و کمبارشی، نتیجه مستقیم گناهان و رفتارهای ناشایست مردم است. ولی آیا میتوان خسارات و تلفات مناطق مصیبتزده از بلایای طبیعی را صرفا ناشی از گناهکاری ساکنان آن مناطق دانست؟ در این زمینه، روایات متعددی وجود دارد که تحلیل صحیح آنها میتواند پاسخ این پرسش را روشن سازد.
این تحقیق، که به شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانهای سامان یافته، میکوشد با ارزیابی سندی و محتوایی روایات مربوطه، تحلیل استواری را در این مساله ارائه دهد.
یافتههای تحقیق نشان میدهد عملکرد افراد، صرفا یکی از عواملی است که در حد «مقتضی» میتواند بر وقوع یا تشدید برخی از حوادث طبیعی و خسارتهای ناشی از آن موثر باشد، لیک از آنجا که از یکسو اصولا بروز حوادث طبیعی جزء شرور اجتناب ناپذیر نظام خلقت است و از دیگر سو، جنبه ی آزمایش و ابتلا در مصائب، وجه غالب میباشد، نمیتوان صدمات ناشی از حوادث طبیعی را لزوما عقوبت گناه افراد دانست.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد عملکرد افراد، صرفا يکي از عـواملي اسـت کـه در حد «مقتضي » مي تواند بر وقوع يا تشديد برخي از حوادث طبيعي و خسارت هاي ناشي از آن مؤثر باشد، ليک از آنجا که از يکسو اصولا بروز حوادث طبيعي جزء شرور اجتناب ناپذير نظام خلقت است و از ديگر سو، جنبه ي آزمايش و ابتلا در مصائب ، وجه غالب مي باشد، نمي توان صدمات ناشي از حوادث طبيعي را لزومـا عقوبت گناه افراد دانست .
com) مقدمه بروز حادثه طبيعي همچون زلزله ، سيل و خشکسالي ، اين پرسـش را ايجـاد مي کنـد که آيا عملکرد وگناهان مردم در وقوع يا فراواني آن هـا نقـش دارد؟ آيـا مي تـوان گفـت خسارت ها و تلفات ناشي از چنين حوادثي ، جنبه عقوبـت و عـذاب دارد و در صـورت تغيير در رفتارها و ترک گناهان ، حادثه رخ نمي دهد و در صورت وقوع ، خسـارتي بـروز نمي کند؟ پيرامون نقش عملکرد افراد بر رخداد پديده هاي طبيعي ، ديدگاه هايي وجود دارد: گروهي بر اين باورند که شر طبيعت و حوادث ناگوار آن ، عقوبت گناهان گناهکاران است .
» (کلينـي ، ، ) «عن أبي عبد الله ع قال : إنما المؤمن بمنزلة کفة الميزان ، کلما زيد في إيمانه زيـد في بلائه » (کليني ، ۱۳۶۷، ۲۵۴/۲) اين روايات نشان مي دهد که رنج ها و خسارت هاي ناشي از حوادث طبيعـي ، لزومـا عقوبـت گناهـان مـردم آن منطقـه نيسـت ، بلکـه ممکـن اسـت بـراي حادثه ديـدگان و بازماندگان به طور عموم جنبه آزمايش و ابتلا داشته باشـد، هـر چنـد ممکـن اسـت در مواردي يا به طورخاص و براي برخي از افراد، جنبه عقوبت گناه نيز داشته باشد.