چکیده:
هدف مقاله طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشته های کاردانش با رویکرد کارآفرینی بود. برای تحقق اهداف تحقیق، تلفیقی از روش های تحلیل محتوای اسنادی و دلفی استفاده شد. نمونه های آماری انتخاب شده شامل ۲۴منبع در ارتباط با برنامه درسی و آموزش کارآفرینی و همچنین تعداد ۱۷ نفر از کارآفرینان برتر و ۱۷ نفر از متخصصان برنامه درسی است که بصورت هدفمند انتخاب شده بودند. فنون گردآوری داده ها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان کارآفرینی و تحلیل کیفی متون بود. یافته های این پژوهش، در فعالیت اول و دوم استخراج مولفه های اصلی کارآفرینی (خلاقیت، نوآوری، کارگروهی، پشتکار، ریسک پذیری و رهبری) بود و در فعالیت سوم الگوی برنامه درسی بر اساس هریک از مولفه های برگزیده در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی تدوین گردید. در بخش چهارم الگوی طراحی شده توسط ۳۰ نفر از صاحبنظران برنامه ریزی درسی اعتبار بخشی شد، که نتیجه ی اعتباربخشی گویای مطلوبیت بالای الگوی برنامه درسی طراحی شده بود.
The purpose of the present study was to design and validate an optimal model for vocational curriculum with an entrepreneurial approach. To accomplish research goals, a combination of document content analysis and Delphi methods was used. The selected statistical samples included 24 sources in relation to curriculum and entrepreneurship education as well as the number of 17 top-level entrepreneurs who were purposefully selected. The data collection techniques were a semi-structured interview with entrepreneurship specialists and qualitative analysis of texts. As the findings, the main components of entrepreneurship (creativity, innovation, teamwork, perseverance, risk taking and leadership) were extracted and next the curriculum model was presented based on each of the selected components in the form of four elements of the program. In the fourth section, the model was designed by 30 curriculum scholarship experts, which was the result of an accreditation that illustrates the desirability of a curriculum model.