چکیده:
هدف از این پژوهش تدوین الگوی بهکارگیری فرهنگ مربیگری در پارکهای علم و فناوری کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد و مدل پارادایمی سیستماتیک استراوس و کوربین انجام شد. در این زمینه، مصاحبههای عمیق با استفاده از نمونهگیری نظری با تکنیک گلولهبرفی با مدیران برخی از پارکهای علم و فناوری و خبرگان و صاحبنظران مسلط بر حوزة مربیگری صورت گرفت. تعداد نمونهها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخها به مرحلة اشباع رسید (با تعداد 23 مصاحبه). تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری، و کدگذاری انتخابی انجام و سپس بر اساس مدل پارادایمی نظریة دادهبنیاد الگوی مورد نظر تبیین شد. «تشکیلات و رویهها، نظام جذب، انتخاب و استخدام، فرایند مدیریت عملکرد، فرایند آموزش و یادگیری، شناسایی مسیر پیشرفت شغلی، شرایط نظام نگهداشت» به منزلة شرایط علّی فرهنگ مربیگری، «فرهنگ مربیگری» به منزلة پدیدۀ اصلی پژوهش، «بوروکراسی و سیاستهای بالادستی، سیاستبازی، و فرهنگ ملی» به منزلة عوامل مداخلهگر، و «ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، بلوغ کارکنان، شیوههای رهبری، و فضای سازمانی» به منزلة عوامل زمینهای از دیدگاه مشارکتکنندگان پژوهش شناسایی شدند. راهبردها در هفت بعد شامل توسعة سازمانی، جذب و استخدام مبتنی بر شایستگی، مربیگری و مدیریت عملکرد، آموزش یادگیریمحور، نگهداشت مبتنی بر مربیگری، رهبری، و توسعۀ ارتباطات سازمانی و پیامدهای حاصل شامل سه محور سازمانی و فردی و فراسازمانی است.
The purpose of this study was to develop a model for the application of coaching culture in the Iranian science and technology parks. This study is qualitative in terms of approach and has been done using Strauss and Corbin’s systematic paradigmatic model of Grounded Theory Method (GTM).In this regard, in-depth interviews were conducted using theoretical snowball sampling with the managers of some science and technology parks as well as the, experts of the coaching domain. The interviews continued to a point where responses reached saturation (23 interviews).The data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding, and selective coding. Then the model was explained based on the paradigmatic model of grounded theory. The following conditions were identified by the participants of study: "Organization and procedures, the selection and recruitment system, the performance management process, the process of education and learning, the identification of career progression path, and the conditions of the maintenance system" as the causal conditions of the coaching culture , "the coaching culture" as the main phenomenon of research, "bureaucracy and high-end policies, politicization, and national culture "as intervening conditions, and "organizational structure, organizational culture, staff maturity, leadership practices, and organizational environment" as the contextual conditions. Strategies were identified in seven dimensions, including "Organizational development, competency-based recruitment, coaching and performance management, education-based learning, maintenance based on coaching, leadership, and organizational communication development," while outcomes involved “organizational, individual, and trans-organization” directions.
خلاصه ماشینی:
مربیگری یکی از رویکردهای نـوین در مباحـث آموزش و به سازی منابع انسانی است که باعث میشود مـدیران سـازمان هـای پـیش رو بـه نقش هایی فراتر از رهبری بیندیشند و تلاش کنند با ایفاد نقـش مربیگـری باعـث کشـف و شکوفایی استعداد افراد و در نتیجه افزایش بهره وری و تعلق و تعهد افـراد و کـاهش تـرک اختیاری کار شوند (سلطانی ١٣٩٦).
مهارت های یافتن راه حل ، و کشف چشم انـدازهای جدیـد نیـاز دارد و از آنجـا کـه رویکـرد مربیگری سازوکار مناسب برای گسترش هم زمان یادگیری سازمانی و رشد و توسـعۀ سـرمایۀ انسانی را فراهم میکند، در صورت ارائه و نهادینه کردن فرهنگ مربیگری در پارکهای علـم و فناوری، مسیر هدفمند و روشنی جهت بـه سـازی و تقویـت نیـروی انسـانی و حرکـت از وضعیت موجود (کمبود نیروی متخصص ) به سوی ارتقای کیفی نیروی متخصـص و رشـد و بالندگی منابع انسانی و یادگیری پویا مبتنی بر توسعه محوری ایجاد خواهد شد.
بنابراین ، پژوهشگران به دنبال پاسخ بـه ایـن پرسـش بودنـد کـه الگوی فرهنگ مربیگری برای پارک های علم و فناوری کشـور چگونـه اسـت ؟ در تحقیـق حاضر تلاش شـد بـا اسـتفاده از رویکـرد کیفـی داده بنیـاد، کـه شـرایط (علـی ، زمینـه ای ، مداخله گر) استراتژیها و پیامدها را تدوین میکند، الگوی مناسبی برای فرهنـگ مربیگـری در پارکهای علم و فناوری ارائه شود.
مقوله ها و محورهای پیامدها به تصویر صفحه مراجعه شود بحث و نتیجه این پژوهش با هدف ارائۀ مدل فرهنگ مربیگری برای پارکهای علم و فناوری انجام شـد.