چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ابعاد جو استادیوم ورزشی بر نیتهای رفتاری با میانجیگری رضایت تماشاگران فوتبال است. روش تحقیق توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری بود که 384 نفر از تماشاگران شهرآورد تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای جو استادیوم، رضایت و نیات رفتاریتی تماشاگران از چن وهمکاران (20۱۳) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله اساتید مجرب و همسانی درونی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. برای آزمون فرضیات نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که رضایت تماشاگر تاثیر ابعاد جو استادیوم ورزشی را بر رفتار تماشاگران و هواداران در آینده را میانجی گری میکند. ابعاد جو استادیوم ورزشی به ترتیب عملکرد تیم، تسهیلات، تجهیزات الکترونیک، کارکنان حرفهای، رقابت تیم، سرگرمی، اشتیاق تماشاگران، رفتار تماشاگران، گروه تشویقکنندهها و آداب و رسوم تیم بیشترین تاثیر را در رضایت تماشاگران به صورت مستقیم و همچنین بر نیات رفتاری آنان به صروت غیر مستقیم داشتند. مدیران استادیوم-های ورزشی باید با ایجاد جوی مثبت در استادیومها و افزایش تجربه حضور و رضایت تماشاگران، از طریق توسعه و مدیریت عناصر مختلف جو استادیوم ورزشی، از جمله؛ تسهیلات مناسب و تجهیزات الکترونیک با کسب رضایت تماشاگران از پیامدهای نیات رفتاری آنان برخوردار گردند.
Investigating the influence of dimensions of sport stadium atmosphere on Behavioral intention of Football spectators with mediation role of Satisfaction. The research method was of structural equation model (SEM) and 384 spectators of the Tehran derby was selected as a study sample. Measurement scales in this study included the stadium atmosphere, Satisfaction, and Behavioral intention questionnaires of Chen et al(2013).The validity and accuracy of the questionnaire confirmed by the experienced experts in the field and their reliability confimed by Cronbach’s alpha test. In order to test the research hypothesis SEM were applied. The results from the research showed that Satisfaction of spectators and future fans mediate the influence of dimensions of sport stadium atmosphere on their behavioral intention. From the dimensions of sport stadium atmosphere, team performance, Facility. Electronic device, Professional staff, Team competition, Entertainment, Spectator passion, Spectators behavior, Cheering groups, and Team traditions has the most direct influence of on the spectators satisfaction and also has an indirect influence on their on their Behavioral intention. Sport stadium managers by creating a positive atmosphere in stadiums and increasing the participation experience and satisfaction of spectators, by developing and managing the dimensions of stadium atmosphere particularly, suitable facilities and stadium equipment met the spectator’s satisfaction and consequently their behavior intentions.
خلاصه ماشینی:
ابعاد جو استاديوم ورزشي به ترتيب عملکرد تيم ، تسهيلات ، تجهيزات الکترونيک ، کارکنان حرفه اي، رقابت تيم ، سرگرمي، اشتياق تماشاگران ، رفتار تماشاگران ، گروه تشويق کننده ها و آداب و رسوم تيم بيشترين تأثير را در رضايت تماشاگران به صورت مستقيم و همچنين بر نيات رفتاري آنان به صورت غيرمستقيم داشتند.
مديران استاديوم هاي ورزشي بايد با ايجاد جوي مثبت در استاديوم ها و افزايش تجربه حضور و رضايت تماشاگران ، از طريق توسعه و مديريت عناصر مختلف جو استاديوم ورزشي، از جمله ؛ تسهيلات مناسب و تجهيزات الکترونيک با کسب رضايت تماشاگران از پيامدهاي نيات رفتاري آنان برخوردار گردند.
جنسن و همکاران (٢٠١٦) نيز در تحقيق خود عنوان کردند که ابعاد جو استاديوم ورزشي شامل ؛ کارکنان حرفه اي، تسهيلات ، تجهيزات الکترونيکي، سرگرمي، عملکرد تيم ، رقابت تيم ، شور و شوق تماشاگران و گروه تشويق کننده است .
در زمينه جو استاديوم ورزشي نيت هاي رفتاري تماشاگران ميتواند بر اساس سطح رضايت شان باشد که ممکن است توسط جو ورزشگاه ايجاد شود (جنسن و همکاران ، ٢٠١٦).
Investigating the role of the physical environment in hedonic service consumption: an exploratory study of sporting events.
International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(2), 54-68.
International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(2), 54-68.
International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(2), 54-68.
International Journal of Sport Management and Marketing, 6(3), 277-291.
Physical and social atmospheric effects in hedonic service consumption: customers' roles at sporting events.
International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10(4), 56-75 − Wakefield, K.