چکیده:
رشد مداوم گردشگری ورزشی آن را به یکی از محبوبترین صنایع اوقات فراغت و بازار گردشگری تبدیل کرده است. هدف تحقیق حاضر تدوین مدل روابط ساختاری تصویر از مقصد، نگرش و انگیزه بر رفتار آتی گردشگران ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال (استقلال خوزستان و پرسپولیس) بودند. تعداد 381 نفر از تماشاگران بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به روش نمونه گیری در دسترس پرسشنامه ها در میان نمونه توزیع گردید. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه لی (2009) با 5 متغیر (انگیزه، نگرش، تصویر از مقصد، رضایت و رفتارآتی) و 31 گویه بود، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 10 نفر از صاحب نظران بررسی شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3 بهره گرفته شد. یافته های تحقیق نشان داد 40 درصد از تغییرات رضایت و 42 درصد از تغییرات رفتار آتی از طریق تصویر از مقصد، نگرش و انگیزه قابل تبیین است. همچنین مدل روابط ساختاری تصویر از مقصد، نگرش و انگیزه بر رفتار آتی گردشگران ورزشی از برازش مطلوبی برابر با 061/0 برخوردار بود. نتایج تحقیق نشان داد، وجود انگیزه، نگرش و تصویر از مقصد مناسب توسط گردشگران ورزشی، رضایت و رفتار آتی را به دنبال دارد. ادارک مثبت از انگیزه، نگرش و تصویر از مقصد، رضایت و رفتار آتی بیشتری را در گردشگران ورزشی پدید می آورد.
The continuous growth of sport tourism has made it one of the most popular leisure and tourism industries. The present study aimed to determine the effects of the image of destination, attitude, and motivation on the future behavior of sports tourists. The present research was an applied-correlational study based on structural equation modeling. The statistical population of the survey was the audience of the Football League (Esteghlal Khuzestan & Persepolis). The respondents were selected based on convenience sampling method and questionnaires were distributed among them. Finally, a total of 381 questionnaires were used for data analysis. The required data were collected using a standard questionnaire (Lee, 2009), consisting of 5 subscales and 31 items. The face and content validity of questionnaires were assessed by 10 academics. The data were statistically analyzed using descriptive and inferential statistics in SPSS-23 and Smart PLS-3. Based on the research results, 40% of individuals’ satisfaction and 42% of variations of future behavior variations can be explained through their image of the destination, attitude, and motivation. Based on the results of structural equation modeling, the impact of the image of destination, attitude, and motivation on future behavior and satisfaction was adequately fitted (SRMR=0/061). The results of the research showed that the motivation, attitude and image of the destination by sporting tourists lead to satisfaction and future behavior. The existence of a positive perception of motivation, attitude and image of destination of travel brings more satisfaction and loyalty to the future behavior of sport tourists.
خلاصه ماشینی:
مدل يابي روابط ساختاري تصوير از مقصد، نگرش ، انگيزه و رضايت بر رفتار آتي گردشگران ورزشي مرجان صفاري ١*، رسول نوروزي سيدحسيني ، فرهاد شوري ٣ 2 تاريخ دريافت : ٩٧/١٢/٢٠ تاريخ تصويب : ٩٨/٠٥/١٩ چکـيده رشد مداوم گردشگري ورزشي آن را به يکي از محبوب ترين صنايع اوقات فراغت و بازار گردشگري تبديل کرده است .
از طرفي، به واسطه ي برگزاري چنين رويدادهايي اين بستر فراهم ميشود که گردشگراني از سراسر کشور به قصد حضور در اين رويدادهاي کوچک چه به صورت انفرادي و چه به صورت جمعي و با همراهان خود سفر نمايند؛ لذا به دست آوردن درک عميق از ويژگيهاي رواني گردشگران از يک سو (شناخت انگيزه و نگرش آنان ) و پيش بيني رفتار احتمالي و آتي آنان از سوي ديگر و همچنين مد نظر قرار دادن وجهه و ويژگيها و جذابيت هاي ظاهري مقصد (تصوير از مقصد) و احساسي گردشگران ورزشي (رضايت مندي آنان ) و نيز بررسي نوع همراهان سفر در رابطه با رضايت از مقصد ميتواند در راستاي برنامه ريزي صحيح و کاربردي، اثربخش بوده و از هدر رفت منابع (انساني و مادي) جلوگيري نمايد و به جذب بيشتر گردشگران ورزشي منجر شود.
“The mediating effect of destination image on the relationship between spectator satisfaction and behavioral intentions at an international sporting event”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(3), 273-292.
“Tourists' evaluations of Destination Image, Satisfaction, and Future Behavioral Intentions-The Case of Mauritius”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(8), 836-853 Prayag, G.