چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ابعاد افق زمانی سود بر پاداش هیئت مدیره و شناسایی میزان قرابت پاداشدهی امروزی با ابعاد افق زمانی سود بازۀ زمانی 1389 تا 1396 به اجرا درآمده است. روش: روش گردآوری دادهها، روش اسناد کاوی و مراجعه به بانکهای اطلاعاتی؛ و روش تحلیل دادهها از نوع استنباطی میباشد و نرم افزار به کار رفته برای آمادهسازی دادهها و تخمین الگوها، ایویوز است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی دادههای ترکیبی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که بر اساس شاخص مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات و بازاریابی، به ازای افقزمانی بلندمدت، پاداش بیشتری در مقایسه با افق زمانی کوتاهمدت، اختصاص داده میشود. همچنین به کارگیری استراتژی افزایش درآمد، استراتژی افزایش سود عملیاتی و غیرعملیاتی، تاثیری بر پاداش هیئت مدیره ندارد. نتیجهگیری: مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات و بازاریابی، در مقایسه با استراتژی افزایش درآمد، برای مالکان ملموستر است. بهعبارتی عناصر میانی سود خالص که نشانگر میزان پایداری، تداوم و افق زمانی سود هستند، شاخص موثری در برنامههای پاداش هیئت مدیره نیستند.
Objective: This study examines the effects of time horizon dimensions of profits on board of directors’ compensation, and identifies the current degree of stickiness of board of directors’ compensation with the dimensions of time horizon of profit in the companies accepted in the Tehran Stock Exchange during the period 2010 to 2017. Method: Data was collected using document mining and databases referencing method, and then was analyzed by Eviews software. Panel data model was applied to the research test hypotheses. Results: The results showed that based on R&D, advertising and marketing expenditure, in the long-term horizon, more compensation will be assigned than in the short-term horizon. Also, the use of revenue-raising strategy and operating and non-operating profit-enhancing strategies has no effect on Board of director’s compensation. Conclusion: R&D, advertising and marketing expenditures for landlords are more tangible than income growth strategies. Therefore, the intermediate elements of net profit which indicate sustainability, continuity and time horizons of profit, are not effective indicators in the compensation of board of directors.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، سؤال دیگر پژوهش دراین زمینه عبارت است از اینکه: آیا برنامه پاداشدهی مدیران متأثر از استراتژی سودآوری آنهاست؟ یا آیا پاداش مدیران با استراتژی افزایش درآمد بیشتر از مدیران با استراتژی کاهش هزینه است؟ برای پاسخگویی به این سؤال، فرضیه زیر تدوین میشود: فرضیه 3: استراتژی افزایش درآمد (به عنوان شاخص افق زمانی سود)، بر پاداش هیئتمدیره تأثیر معناداری دارد.
با توجه به مبانی نظری پیشگفته و نیز وجود ضریب واکنش سود بالا و ارزش گذاری بیشتر توسط سرمایه گذاران برای شرکتهای با استراتژی افزایش درآمد نسبت به شرکتهای با استراتژی کاهش هزینه (ایمهاف، 1992؛ گاش، 2005؛ ارتیمور و همکاران، 2003)، برای آزمون فرضیه 3 از الگوی 5، به شرح زیر استفاده میشود که معناداری ضریب 1 بیانگر تأیید فرضیه سوم پژوهش است و انتظار میرود ضرایب 2 و 3 نیز معنادار باشند و ضریب 2 یعنی افزایش سود عملیاتی به لحاظ پایداری بیشترآن، بیشتر از ضریب 3 یعنی برای افزایش سود غیرعملیاتی باشد: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در آزمون فرضیه 3، شرکتهای با حداقل2 سال متوالی افزایش در سود، به عنوان شرکتهای نمونه، انتخاب شده و در گروه G قرار میگیرند.
نتایج آزمون فرضیه استراتژی افزایش درآمد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد افق زمانی سود (مخارج تحقیق- توسعه و تبلیغات- بازاریابی و استراتژی سود) بر پاداش هیئت مدیره در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.