چکیده:
یکی از مشکلات بشریت، فشارهای روانی زیانبار است. این فشارهای روانی مضر موجب بیماریهای روانی و جسمانی بسیاری است. عوامل شناختی مانند: باورهای نادرست نسبت به خود، مردم، شرایط اجتماعی و طبیعت و توقعات زیاد و غیر واقعی دنیوی از خود و آنها، موجب ایجاد این فشارهای روانی زیانبار است. یکی از راههای درمان این عوامل شناختی فشارهای روانی زیانبار، ایمان به رحیمیت الهی است. رحیمیت الهی یعنی خداوند، تنها روزی دهنده نعمتهای روانی و رفاهی ثابت و پایدار در زندگی انسانها در دنیا و آخرت است؛ و این نعمتهای ثابت و پایدار فقط به کسانی تعلق میگیرد که به خداوند و زندگانی پس از مرگ، ایمان داشته و به دستورات و توصیههای الهی عمل نمایند. روش این پژوهش، اسنادی-تحلیلی است که با استفاده از منابع معتبر تفسیری و روانشناسی، عوامل شناختی فشارهای روانی و درمان آن براساس "رحیمیت الهی" از دیدگاه قرآن را بیان مینماید.
One of the problems of humanity is harmful mental pressures. These harmful mental pressures cause many mental and physical illnesses. Cognitive factors such as: wrong beliefs toward your self, people, social condition and nature and high and unreal worldly expectations of your self and them, cause these harmful mental pressures. One way to treat these harmful cognitive factors of mental pressures is to believe in divine clemency. Divine clemency means God who is the only provider for permanent mental blessings and welfare in the worldly lives of human and in the other world. And these blessings belong only to those who believe in god and life after death, and obey divine rules and orders. Method of this research is analytical- documentary with the use of reliable and psychological interpretive resources and expresses the cognitive factors of mental pressures and its treatment based on divine clemency from the prespective of Quran.
خلاصه ماشینی:
عوامـل شـناختي ماننـد: باورهـاي نادرسـت نسبت به خود، مردم ، شرايط اجتماعي و طبيعت و توقعات زياد و غيـر واقعـي دنيـوي از خـود و آنها، موجب ايجاد اين فشـارهاي روانـي زيـان بـار اسـت .
چگونگي تاثير ايمان به رحيميت الهي از ديدگاه قرآن بر درمان عوامـل شـناختي فشارهاي رواني با توجه به تفسـير رحيميـت الهـي، مـيتـوان گفـت کـه نعمتهـاي دنيـوي، مهمتـرين و والاتـرين نعمتهـا نيسـتد؛ زيـرا معانـدين و مخـالفين بـا خداونـد، ظـالمين ، معصـيت کـاران ، ملعونين ، مغضوبين و مرعوبين درگاه الهي، ضالين و مستضعفان شناختي و دينـي هـم ، ماننـد حيوانات از اين نعمتهاي دنيوي الهي بهره مند ميشوند و تـأثير اساسـي و مهمـي بـر آرامـش انسان و کاهش فشارهاي رواني زيان بار ندارند؛ و رابطه مستقيمي با ميزان ، شـدت و ضـعف فشـارهاي روانــي، آرامــش ، شـادي و لــذات روحــي و روانـي پايــدار ندارنــد.
ايـن بـاور و اعتقـاد موجـب ميشود انساني که به رحمانيت الهي باور دارد، از غير خداوند توقع نداشته باشـد و بـه دليـل وجود شکسـتها، سـختيها، کاسـتيها، ضـررهاي دنيـوي از غيـر خداونـد (انسـانها، شـرايط اجتماعي و طبيعت )، نسبت به آنها ترس ، اندوه ، کينه و خشم شديد يا مزمن نداشته باشـد؛ و عدم اندوه ، خشـم و تـرس شـديد از انسـانهاي ديگـر، شـرايط اجتمـاعي و حـوادث جبـري روزگار به دليل ناملايمات دنيوي از مهمتـرين عوامـل آرامـش و کـاهش فشـارهاي روانـي زيان بار ميباشد.
٢- از ديدگاه آلبرت اليس ، عوامـل شـناختي ماننـد: باورهـاي نادرسـت نسـبت خـود، مردم ، شرايط اجتماعي و طبيعيت و توقعات زياد دنيوي، موجب ايجاد اين فشارهاي روانـي است .