چکیده:
رشد سریع جمعیت و مهاجرت یکی از عوامل اصلی و مهم در تراکم و رشد شهرنشینی در سالهای اخیر است. این افزایش رشد سریع باعث بروز مشکلات فراوان در حوزۀ حمل و نقل برای جامعه شهری میشود و چارهاندیشی برای شبکۀ معابر به منظور کاهش این مشکلات ضرورت مییابد. بر این اساس هدف از انجام این تحقیق تحلیل کاربری اراضی حمل و نقل درونشهری شهر کرمان است. روششناسی این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و دادههای پژوهش از طریق میدانی و اسنادی بهدست آمده و پایایی دادههای مورد استفاده با بهرهگیری از آلفای کرونباخ به میزان 849/0 محاسبه شده است. در نهایت کیفیت حمل ونقل درون شهری با توجه به شاخصهای در نظر گرفتهشده با بهرهگیری از نرمافزارهای ARCGIS, SPSS و آزمونهای آماری (K-S)، تحلیل واریانس یکطرفه، توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. برای وزندهی به معیارها و زیر معیارها از تکنیک آنتروپی شانون، برای رتبهبندی مناطق از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره، vikor و Saw استفاده گردید، نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه نشان میدهد، تفاوت معناداری در کیفیت حمل و نقل درون شهری در مناطق شهر کرمان وجود دارد بهطوریکه آزمون توکی این تفاوت معناداری را در چند سطح شناسایی کرده است. در نهایت بر اساس تکنیک (Saw)، بهترتیب مناطق 2، 1، 3، 4 و بر اساس تکنیک (Vikor) بهترتیب مناطق 2، 1، 4، 3 رتبه بندی شدهاند به طورکلی میتوان گفت که بر اساس چهار شاخص ارزیابی؛ منطقۀ 2 شهرکرمان وضعیت مطلوبتری دارد. در مقابل منطقۀ 4 به لحاظ شاخصهای حمل و نقل درونشهری شرایط نامطلوبتری نسبت به سایر مناطق دارا میباشد.
Abstract One of the key factors in the rapid growth of population density and urbanization, especially in recent years. Mainly by population growth, Development of cities into metropolises and Increasing migration into cities from across To increase several times the population they last and Cause much problems for urban transport is the necessity of finding a solution for street networks or transportation systems, traffic facilities and installations for reducing such problems. Based on this, the present study aims is the Analysis the land use in intra-urban transportation system Kerman City. Research methodology is descriptive – analytical based on the questionnaire analysis among the experts who are aware of the urban transportation. For this purpose, 136 experts informed of the current state of city were selected as the sample Reliability of used data was calculated 0.849 by using Cronbach Alpha . Finally, according to the index of intra-urban transportation conditions were analyzed by using of software (ARCGIS, SPSS), and statistical tests ks, Tukey. For weighting the criteria and sub-criteria of the Shannon entropy and for ranking the areas of multi-criteria decision-making models (Saw, Vikor), was used. Results of one-way analysis of variance also show that there is a significant difference in quality of intra-urban transportation in districts of Kerman City in such a way that Tukey test has identified this significant difference in several levels. Finally, on the basis of Saw technique, districts 2, 1, 3 and 4 and based on Vikor technique districts 2, 1, 4 and 3 are ranked, respectively. Generally speaking, it can be said that on the basis of four indices of assessment, Region 2 Kerman is more desirable. And region 4 has adverse condition of intra-urban transportation indices is than other area.
خلاصه ماشینی:
برای وزندهی به معیارها و زیر معیارها از تکنیک آنتروپی شانون، برای رتبهبندی مناطق از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره، vikor و Saw استفاده گردید، نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه نشان میدهد، تفاوت معناداری در کیفیت حمل و نقل درون شهری در مناطق شهر کرمان وجود دارد بهطوریکه آزمون توکی این تفاوت معناداری را در چند سطح شناسایی کرده است.
جدول 8- تحلیل واریانس یکطرفه کیفیت کاربری اراضی حمل و نقل درون شهری مناطق شهر کرمان سطح معنیداری مقداره آماره میانگین مجذور خطا درجه آزادی مجموع مربعات مجموع شاخصها 000/0 957/22 256/6 10 769/18 بین گروهها 273/0 126 811/9 درونگروهها 136 579/28 مجموع منبع: یافتههای تحقیق، 1395 (به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل 4- وضعیت شبکه معابر مناطق چهارگانۀ شهر کرمان بر اساس 4 شاخص کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی (مأخذ: آمار و اطلاعات شهرداری کرمان) رتبهبندی مناطق چهارگانۀ شهر کرمان از لحاظ کیفیت حمل و نقل درونشهری وزندهی به شاخصها به روش آنتروپی شانون: ماتریس وضع موجود دادههای خام در این مرحله در ابعاد و مؤلفههای کیفیت حمل و نقل درونشهری در بین چهار منطقۀ شهر کرمان به دست آمده در طیف لیکرت پس از وارد شدن به SPSS و انجام مرحله میانگینگیری هر بُعد، برای هر منطقه بهدست آمدهاند.