چکیده:
پلدختر یک شهرستان کشاورزی است که بیشتر مردم آن در روستاها زندگی میکنند. این بخش بزرگترین منبع اشتغال در این منطقه میباشد که درآمد و رفاه خانوارهای روستایی بستگی زیادی به آن دارد. با این حال بازایابی محصولات روستاهای منطقه در سطح پایینی است. بازاریابی محصولات یکی از مهمترین شاخصهای توسعه روسـتایی محسوب میگردد که بهبود زندگی اقتصادی روستاییان را به دنبال خواهد داشت. هدف این مطالعه بررسی موانع و مشکلات کشاورزان در مورد بازاریابی تولیدات روستایی است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن، ترکیبی (کیفی و کمی) است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات پرسشنامه خبرگان بوده است. جامعة آماری تحقیق شامل کارشناسان امور کشاورزی و مدیریت بازاریابی بخش مرکزی شهرستان پلدختر بوده، که با روش نمونهگیری هدفمند 30 کارشناس برای انجام مقایسات زوجی انتخاب شد. موانع و چالش بازاریابی محصولات روستایی با استفاده از نظر کارشناس امور کشاورزی و مدیریت بازاریابی بخش مرکزی شهرستان پلدختر در قالب پنج طبقه اصلی، فیزیکی، فرهنگی، مالی، ساختار بازار و موانع ترویجی و بیست و پنج زیر موانع تعیین گردید. برای شناسایی رابطه میان این موانع همچنین تعیین کمیت روابط و اهمیت وزن آنها از فرآیند تحلیل شبکهای فازی(FANP) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل ارائه شده نشان میدهد که از میان پنج مانع اصلی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی، مهمترین موانع به ترتیب مربوط به فقدان زیرساختهای فیزیکی (316/0)، موانع فرهنگی (217/0) و ساختار بازار (174/0) و در زمینه زیر موانع به ترتیب مربوط به فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری، عدم آگاهی کشاورزان و وجود واسطه ها و دلالان میباشد. لذا به منظور کاهش موانع پیش روی بازاریابی محصولات کشاورزی از سوی مسئولین و سازمانهای مربوطه، باید حمایتهای بیشتری در این زمینه صورت گیرد که مهم-ترین آن ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این منطقه میباشد.
Poldokhtar an agricultural city that most people live in rural areas. This sector is the largest source of jobs in the region That depends largely on its income and welfare of rural households. However, marketing of products in rural areas low level. Products marketing is considered one of the most important indicators of rural development to improve the economic life of the villagers will be followed. The purpose this study was to investigate the problems of farmers in the marketing of rural products. The purpose of the present study, functional and perform the composition (qualitative and quantitative) is. The data gathering tool and information on questionnaires were experts. The statistical population consisted of agricultural specialists and marketing management Poldokhtar city's the central part of, which purposive sampling was elected 30 experts to conduct of paired comparisons. Products marketing obstacles and challenges rural agriculture by using expert opinion and marketing management of the central city Poldokhtar in five main categories, physical, cultural, financial, market structure and development barriers and obstacles were under twenty-five. For identify these barriers also to quantify relationships between weight and importance of the Analytic Network Process(FANP) be fuzzy. Results obtained of the proposed model indicate that among five main obstacle marketing of agricultural production, the most important barriers respectively related to lack of physical infrastructure (0/316), cultural barriers (0/217) and lack of resources financial (0/174) and in the following obstacles respectively related to lack of processing and packaging industries, farmers and middlemen and speculators is a lack of awareness. So in order to decline in barriers to agricultural marketing by authorities and relevant agencies, should additional support in this regard That the most important agro industries in this region.
خلاصه ماشینی:
لذا میتوان گفت که به منظور کاهش موانع پیش روی بازاریابی محصولات کشاورزی لازم است حمایتهای بیشتری از سوی مسئولین و سازمانهای مربوطه صورت گیرد که مهمترین آن ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این منطقه میباشد.
بازاریابی، تولیدات کشاورزی، تحلیل شبکهای فازی (FANP)، شهرستان پلدختر مقدمه کشاورزی نقش عمدهای در توسعه (Connolly Boutin and Smit, 2016: 386)، اقتصادی و اجتماعی اکثر نواحی روستایی ایفا میکند (Jun and Xiang, 2011: 1530) و بزرگترین منبع اشتغال آنها میباشد (White, 2012: 9).
پرسش اصلی تحقیق عبارت است از: مهمترین موانع و مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی پیشروی کشاورزان بخش مرکزی شهرستان پلدختر کدامند؟ مرور مطالعات انجام شده در زمینه تحليل و اولويتبندي موانع بازاریابی محصولات کشاورزی روستایی نشان میدهد که در رشته جغرافیای روستایی کمتر به این مسلئه پرداخته شده، ولی در رشتههای اقتصاد کشاورزی و مدیریت و بازاریابی تحقیقات بیشتری صورت گرفته است.
به دلیل عدم بازاریابی مناسب و درست و همچنین نبودن صنایع تبدیلی و تکملی و زیرساختهای حمل و نقل در منطقه مورد مطالعه بیشتر سود حاصل از فروش محصولات به واسطهها و فروشندگان و یا برای نهادههای کشاورزی صرف میشود که این عامل به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سطح رفاه و اقتصاد خانوارهای روستایی اثرات منفی گذاشته است.
Strategies of Rural Marketing in India, International Journal of Management and Social Sciences Research (IJMSSR), 2(10): 34- 38.