چکیده:
یکی از آسیبهای روایات تفسیری، نفوذ اندیشه و باورهای وارداتی بیگانه و غیر اسلامی بهویژه یهود در میان فرهنگ و آموزههای ناب و اصیل اسلامی است که از آنها با عنوان اسراییلیات یاد میشود. مفسران فریقین، در مواجهه با این روایات و نقل و نقد آنها یکسان عمل نکرده و عملکردهای متفاوتی داشتهاند. علامه طباطبایی، بهعنوان یکی از پرچمداران مبارزه با اسراییلیات، در تفسیر المیزان جز در مواردی اندک، از نقل آنها احتراز نموده است. وی، برای شناسایی و نقد اسراییلیات از معیارهای مختلفی استفاده کرده است؛ ایشان ضمن توجه به سند، اهتمام ی به بررسیهای متنی داشته و با معیارهایی نظیر: قرآن، سنت و شخصیت معصوم&، تاریخ قطعی و مسلمات علمی به شناسایی و ارزیابی روایات صحیح از سقیم پرداخته است. با توجه به نفوذ بسیار زیاد اسراییلیات در داستآنهای انبیاء& تعارض با عصمت و شخصیت معصوم& از جمله معیارهای مهم علامه برای شناسایی اسراییلیات بوده است؛ در مقاله پیشرو، ضمن بررسی و تحلیل روایات اسراییلی، به جایگاه هریک از این معیارها از منظر علامه طباطبایی نیز پرداخته میشود.
Penetration of falsification among the unique ideology of Islam especially by Jews is one of the harms to Islamic sciences in which is called Israelites (Falsification). Two sects expositors act differently in this regard. AllameTabatabaie as a pioneer except a few times avoids using these sources in his explanation. He used different methods to do so, like looking throw the sources and more than that, he had emphasis on the text itself based on Quran, Traditions, sinless characteristics of prophet and his family (pbut), exact date and Scientific proof to differ true Quotes from falsification. Although there were lots of falsification in prophets life history and its conflict with the sinless characters of them was one of the most important methods that he used in Almizan. In this study there is falsification analysis and acquaintance criteria and critics on them.