چکیده:
از جمله مسایلی که در گذشته و امروزه بین لغویان و مفسران مطرح و مورد اختلاف است، وجود یا عدم وجود واژگان مترادف در قرآن کریم میباشد. گفتنی است که پیشینیان بسیاری از واژگان قرآن را با واژگان دیگری معنا و تفسیر میکردند که این میتواند بر وجود ترادف در نظر آنان دلالت کند. اما از حدود قرن سوم در میان برخی از علمای لغت، تلقی دیگری پدید آمد، مبنی بر اینکه هر واژهای برای معنایی خاص وضع شده است و از اینرو هیچ دو واژهای مترادف نیستند. ابوهلال عسکری نیز قایل به این نظر بوده و در این زمینه کتابی با عنوان «الفروق اللغویه» نگاشته است که در آن به فرق بین کلمات مترادف پرداخته اما در این راه از اشتباه مصون نمانده است. در این تحقیق، قوت و ضعف نظرات ایشان را طبق نظر تعدادی از لغویان و مفسران و بهدور از هر گونه غرض شخصی مورد نقد و بررسی قرار دادهایم. در مورد وجود یا عدم وجود واژگان مترادف در قرآن کریم باید گفت، الفاظ مترادف در آن بکار نرفته است و هر لفظی معنای ویژه خود را دارد و کلمات تنها از جوانبی با هم مترادفند. حتی لغویان و مفسرین هم قایل به ترادف نبوده و برای هر واژه، معانی متفاوتی ذکر میکنند. گفتنی است تاکنون کسی واژگان مترادف را طبق نظر ابوهلال در کتاب «الفروق اللغویه» و با توجه به نگاه لغویان، مفسران بررسی نکرده، و این تحقیق در نوع خود بیسابقه است.
Among the issues that have arisen in the past and today between lexicographers and commentators is the existence or absence of synonyms in the Holy Qur’an. It should be noted that scholars in the past interpreted most of the Quranic words with other words, which could imply the existence of synonyms in their view. However, from the middle of the third century, some lexicographers came up with a different view that each term was formed for a particular meaning; hence no two terms are synonyms. Abuhlal Askari also commented on this point and wrote a book titled “Al-Furuk al-Lukhwai”, in which he distinguished between synonymous words, but in this way he had not been immune to mistake. In this research, we have criticized the strength and weakness of their opinions according to a number of lexicographers and commentators; regardless of representing any personal interest. In the case of the existence or absence of synonyms in the Holy Qur’an, it should be said that synonyms are not used in it, and each word has its own special meaning; and words are only partially synonymous with each other. Even lexicographers and commentators have not believed in synonymy for each word, and they have considered different meanings for each word. It is worth mentioning that so far, nobody has looked at the synonyms according to Abohelal in the book “Al-Frouh Al-Lughoyeh”, and based on commentators’ views; thus this research is unprecedented in its field